Full version: Omskolning?!
Jimbo79
Hej på er alla glada odlare!

Jag vill bara höra om jag gjort rätt som nu omskolat hälften av mina små Physalis Pruinosa sådder.
De flesta av dem hade fått totalt fyra blad, dvs. två karaktärsblad, se bild nedan:

[attachment=1547:Physalis_070418c.jpg]

Jag satte dem i större krukor i vanlig plantjord med lecakulor i botten och placerade dem ca 15 cm under ett dubbelt lysrör. Så här:

[attachment=1548:Physalis_070418.jpg]
[attachment=1549:Physalis_070418a.jpg]
[attachment=1550:Physalis_070418b.jpg]

Jag blev dock lite rädd när jag läste på jorden att det står: "OBS! Jorden är inte lämpad för frösådd eller sticklingar." Jag har fram tills nu haft såjord men gjorde jag fel i att byta? Behöver man göda plantorna vartefter och i så fall hur mycket och hur ofta.

Tacksam för all hjälp jag kan få...

// Jimmy
Eva 33c
Det där blir nog bra. Nu är det ju en stor kruka till så liten planta, så se upp att du inte övervattnar. En sådan liten planta dricke inte mycket vatten än. Skulle hela krukan bli genomvattnad finns risk för att plantan dukar under, dels för att våt jord lätt blir kall och dels kan det bli syrefattigt så den lilla roten ruttnar. Ofta står det still ett tag efter omskolning innan det blir fart. När den kommit igång och börjat växa ordentligt kan du behöva gödsel vattna. Man brukar säga att näringen i jorden räcker ca tre veckor. Men det beror ju som sagt på hur mycket den hunnit växa tills dess.
Lycka till!
kerstin z5-6
Ser bra ut -vad är det för jord ?För det mesta betyder den där texten att man inte ska SÅ i den -omskola går fint smile.gif
Jimbo79
Tack till både Eva och Kerstin för de snabba svaren!

Jorden är vanlig billig plantjord... från en stor tysk trädgårdsjätte med röd logga. wink.gif

//Jimmy
Jimbo79
Jag är tvungen att dementera mitt senaste inlägg... jorden är blomjord från Blomsterlandet och den blir väldigt barkaktig när den torkat.
Kan det vara det som gör att mina Physalissådder inte växer så fort och att vissa vissnat? Eller är plantjord och blomjord detsamma?

Vore tacksam för snabbt svar så att jag slipper omskola mina majsgroddar i ev. dålig jord...

Mvh, Jimmy
Jimbo79
Näe nu måste jag skriva igen, om inte annat för att bumpa tråden... (jag lärde mig det ordet häromdagen och ville bara provskriva det wink.gif )
Näevars... Jag tror att jag behöver akut hjälp för att reda ut vad som händer med mina sådder.

Jag har alltså några Physalis Pruinosa som jag skolat om enligt ovan men nu har vissa vissnat ned helt och hållet och det verkar som om de allra flesta håller på att tappa hjärtbladen... de har nämligen gulnat. Brukar de göra det? Jag gav dem lite näring idag för första gången och hoppas på att de ska kvickna till.

De flesta majsplantorna har börjat vekna också. Bladen torkar uppe i toppen, de ser nästan brända ut men de står inte så nära lysröret så att de borde kunnat ha bränt sig.

Vad ska jag göra?!

Majsen kan jag ju försöka direktså om det här inte lyckas men Physlisarna har lovat bort en del av till vänner.

Hjälp...

Mvh, Jimmy
jenniepennie
CITAT (Eva 33c @ 19-04-2007, 22:46) *
... Nu är det ju en stor kruka till så liten planta, så se upp att du inte övervattnar. En sådan liten planta dricke inte mycket vatten än. Skulle hela krukan bli genomvattnad finns risk för att plantan dukar under, dels för att våt jord lätt blir kall och dels kan det bli syrefattigt så den lilla roten ruttnar. ...

Jag tror du har tagit för stora krukor till de små. Men vad du ska göra åt det vet jag inte. Hoppas nå'n annan har nå't förslag. Kanske sätta dem i mindre krukor igen?
kerstin z5-6
Hjärtbladen SKA gulna och falla av -
Ta det lugnt med vatten
Inegn näring förrän efter 2 veckor till omskolade växter , som förresten står still i tillväxt , minst en v efter omskolning -då de bildar rötter ...smile.gif
Det blir nog bra det där coolgleam.gif
Jimbo79
CITAT
Hjärtbladen SKA gulna och falla av

Tack för svaren, och framförallt tack till dig Kerstin...

Du sade precis orden jag ville höra!
Jag tänkte faktiskt tanken idag iom att resten av plantan verkar må bra.

Men tack igen för att du berkäftade detta!

// Jimmy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon