Hasse_h
Hej!

Jag planterade för ca 1 månad sedan ett antal korneller, både korall och vitbrokiga. Korallerna tog sig jättefint men alla de vitbrokiga tvärdog. De var gröna under barken till förra veckan, men när jag kollade igår kväll var de torra hela vägen ner. Plantskolan påstod att jag vattnat för mycket och jorden packat sig för hårt så rötterna inte fått syre och kunnat växa. Jag vattnade rejält i samband med planteringen enligt deras anvisningar och har vattnat kanske 2-3 ggr sedan dess när det varit som varmast och torrast. Jag har också luckrat upp jorden runt plantan med ett luckringsjärn ett par ggr per vecka. De hade ingen förklaring på varför korallkornellerna tagit sig jättebra och växer så det knakar trots att jag skött dessa på samma sätt.

Har jag gjort fel tycker ni? unsure.gif

Är det någon som vet om vitbrokiga korneller är svårare än koraller? Tycker själv att det vore konstigt, men, men...

Hursomhelst, efter lite gnölande så kommer jag få ersättningsplantor inom deras 2 månaders tillväxtgaranti, men de kan inte leverera dessa förrän första veckan i oktober. sad.gif

Vad tror ni, är det riskfritt att plantera vitbrokiga korneller i zon 4-5 vid den tiden? Kommer ihåg förra året med snöstorm i början av oktober (snö som visserligen försvann på en vecka), vad händer med nyplanterade buskar om det upprepas? unsure.gif
kerstin z5-6
Kräv tidigare leverans !!- risken är stor att de inte klarar sig -höstplantering är ingen hit i min zon i alla fall.
Samtliga vedartade växter jag planterat sent har dött , medan vårplantering av samma art gett god överlevnad
Och deras förklaring -nys ! ohmy.gif Du har inte gjort fel
hälsar

ps vitbrokig kornell går utmärkt i z5-det var undermåliga torkskadade plantor du fick helt enkelt ... blink.gif
Hannele
Själv stoppade jag bara en pinne av en kornell i jorden i höstas,
hittade den på asfaltsvägen utanför grannens trädgård. Den mår utmärkt!

Sticklingar är bra sätt för oss snåla och tålamodiga att få nya buskar! rolleyes.gif
Hasse_h
Hm... ja, jag ska snacka med dem igen och kräva tidigare leverans. Vill ju inte riskera att de dör igen för mig.
Cilla
Vitbrokiga buskar brukar vara lite kittsligare än helgröna, är min erfarenhet (som inte är baserad på annat än egen erfarenhet).

Bevattning är också en konst. Att vattna mycket så att jorden packas och dessutom med kallvatten kan vara förödande för unga buskar. Att vattna för lite är heller inte bra... När man köper träd av plantskolor får man måttangivelser i mm av hur mycket som ska vattnas, och 25 mm för träd är en vanligt mått.

Många gånger lyckas man bättre med höstplanteringar av vedartade växter. De kräver inte så mycket när de inte har blad, men vill ha någorlunda frostfritt i marken en tid för att kunna etablera sina rötter.Om du täcker marken med löv och kanske till och med frigolit försenar du marktjälen för buskarna om du planterar dem i höst.
Hasse_h
Tja, vattna rätt är kanske inte alltíd så lätt. Men jag har planterat 68 st buskar i vår och samtliga plantor har jag behandlat på samma sätt. Och det är bara de drygt 20 vitbrokiga kornellerna som dött för mig. Resten växer helt normalt. Därför tror jag att jag inte gjort helt galet iaf.

Jag satsar på tidigare höstplantering, senast mitten september och har bett plantskolan undersöka vad de kan göra för att fixa fram de plantor jag behöver tills dess. Går det inte så kanske jag följer dina råd med löv och frigolit, Cilla. Kommer dock behövas mycket av den varan för drygt 20 plantor...
Cilla
Sylvia har skrivit en artikel om korneller här http://odla.nu/artiklar/korneller.shtml.

Tilläggas kan att kraftigt rotsnurr på buskar gör att de har mindre chans att klara sig. Att 20 plantor dog för dig när du klarat många andra tyder på att det kan ha varit sjuka eller dåliga plantor du fick. Kolla rötterna noga i nästa sänding!

Våren var rätt kall också, och det finns flera vitbrokiga korneller varav den vanligaste Argenteomarginata' syn. 'Elegantissima' klarar zon 4. Kanske de som unga plantor kräver mer än en kylig vår i zon 4-5.
Hasse_h
Mina hette Cornus alba 'Elegantissima' och skulle klara zon 6.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon