Jag planterade för ca 1 månad sedan ett antal korneller, både korall och vitbrokiga. Korallerna tog sig jättefint men alla de vitbrokiga tvärdog. De var gröna under barken till förra veckan, men när jag kollade igår kväll var de torra hela vägen ner. Plantskolan påstod att jag vattnat för mycket och jorden packat sig för hårt så rötterna inte fått syre och kunnat växa. Jag vattnade rejält i samband med planteringen enligt deras anvisningar och har vattnat kanske 2-3 ggr sedan dess när det varit som varmast och torrast. Jag har också luckrat upp jorden runt plantan med ett luckringsjärn ett par ggr per vecka. De hade ingen förklaring på varför korallkornellerna tagit sig jättebra och växer så det knakar trots att jag skött dessa på samma sätt.
Har jag gjort fel tycker ni?

Är det någon som vet om vitbrokiga korneller är svårare än koraller? Tycker själv att det vore konstigt, men, men...
Hursomhelst, efter lite gnölande så kommer jag få ersättningsplantor inom deras 2 månaders tillväxtgaranti, men de kan inte leverera dessa förrän första veckan i oktober.

Vad tror ni, är det riskfritt att plantera vitbrokiga korneller i zon 4-5 vid den tiden? Kommer ihåg förra året med snöstorm i början av oktober (snö som visserligen försvann på en vecka), vad händer med nyplanterade buskar om det upprepas?