anneli85
Inser att det kostar och ha egen trädgård och vara blomgalen sweatingbullets.gif . Jag har spenderat 5000:- hittills, och då kommer det till en massa jord och tillbehör till nya växterna. Obs-alla växter är inte lev. än (b.la. pionerna) så lite framförhållning har jag räknat med. Ja sen tänkte jag ju köpa lite sommarblommor, det kommer väl gå på ca 1000:-, herrejösses det är ju inte klokt, tur att inte gubben är aktiv här flirting.gif . Men jag kommer nog lite billigare undan nästa år eftersom jag har köpt massor av perenner till befintliga rabatter så de borde vara färdiga.....nästan whistling.gif . Ja törs ni bekänna hur mycket ni handlar för?
Malvia

Hittils har jag köpt penseer och påskliljor ca 200 kr

planerar att handla:

kojord 4-5 st för 100 kr (såjord + plantjord har jag kvar )

sommarblommor till mina 3 balkonglådor ca 300 kr

Sen blir det nåt besök på Plantmakeriet som ska öppna 28/4, kommer säkert med nåt hem därifrån (bergsvallmo har dom, bl.a.)

Fröer har jag köpt 2 påsar ca 20 kr ( röd solros + lupiner)

Egna fröer från förra året har jag. + köpta fröer som jag inte hann med.

Jo just det, det brukar bli några amplar med hängpetunia till midsommar, några 100-lappar.
noora
Det ser ut att bli nåt i stil med:
Fröer - 700 kr
Jord m.m. - 500 kr (förra året var det dock 2000 kr mer eftersom vi köpte ett helt lass också, men det är en engångsgrej)
Sticketiketter, krukor, blompinnar och sånt - 400 kr
Plantor - 1500 - 2000 kronor
Fiberduk och täckväv - 300 kr

Sen tillkommer "engångskostnader" som sandlådor (som vi använder som pallkragar), verktyg (köpte en ny spade för ett par veckor sedan) och maskiner (köpte ny gräsklippare förra året). Om vi inte bygger ut huset i år ska jag se till att vi fixar till staketet och häcken, det kommer också att kosta. Om vi å andra sidan bygger ut huset får vi väl lägga en slant på återställning av trädgården där maskinerna har röjt fram. Nån gång ska vi lägga kullersten i en remsa runt huset samt fixa till garageuppfart och lite gångar. Allt sånt kostar pengar, men å andra sidan lägger man rätt mycket på att fixa huset också utan att folk tycker att man är konstig. Huset är 80 kvm plus källare, trädgården är 1500 kvm. Jag tycker att det är helt okej om man lägger lite pengar på trädgården också wink.gif
Märta-Linnéa
Det där varierar väldigt. De senaste åren har jag inte handlat så mycket: krukväxter (utomhus) för några hundralappar; jord och gödning för ungefär lika mycket till; några lökar, perenner och bärbuskar för 5-600:-

Andra år har trädgården blivit väldigt dyr, då vi anlagt och renoverat uteplats.

I år kommer det att bli mer än de senaste åren. Vi ska flytta och jag känner redan att jag vill göra en del i trädgården. Hittills har jag handlat penséer, påskliljor och narcisser för 300:-; perenner och fröer för 500:-. Jag kommer säkert att handla jord och gödning för minst dubbelt så mycket osm tidigare eftersom trädgården är större. Och så ska jag med till Odla i början av maj. rolleyes.gif

Jag har inte dåligt samvete utan ser det som en investering... tongue.gif
cato
5-6000 är nog det minsta per år.
ingrid fuxwall
Vad duktiga Ni är som vågar räkna ut, skulle aldrig komma på tanken att göra det. Men i slutändan får man tillbaka, om man odlar ätliga saker.

ingrid
kerstin z5-6
Jag förbehåller mej nöjet och vägrar räkna ut vad saker o ting kostar -enbart vad jag tjänat .. dvs om jag hittar en nedsatt pion för 300 har jag tjänat 200 till en ny ros smile.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2007, 22:00) *
Jag förbehåller mej nöjet och vägrar räkna ut vad saker o ting kostar -enbart vad jag tjänat .. dvs om jag hittar en nedsatt pion för 300 har jag tjänat 200 till en ny ros smile.gif

tummenupp.gif Så där räknar jag med! Jag känner inte till nåt annat räknesätt - när det gäller trädgården... flirting.gif
Ciczi
Räknar faktiskt inte jag heller för det tar liksom udden av glädjen, vad har detta kostat och vad kostade det??? Nej

Jag investerar i min trädgård som är mitt andningshål, min sinnesfrid och min meditation. Genom denna investering så investerar jag även i mig själv... smile.gif det går inte att räkna i pengar... biggrin.gif

Ciczi
Magdis
Jag räknar inte heller ut hur mycket pengar jag lägger ut för det skulle enbart kännas jobbigt. Jag skulle känna på mig om jag la ut på tok för mycket men som det är nu tänker jag bara att trädgården är ju i stort sett det enda nöjet jag har som är kostbart. (Åsså mitt årskort på gymmet förstås) giggle.gif
Blomstersmurfen
Tja, växterna kostar... Men vilken glädje de ger mig tillbaka! wub.gif

Hittills i år ligger jag strax under 10 000 på växter, jord kanske ytterligare 1500kr hittills, och det är bara april...

Men jag kör på som Kerstin - hittar man bra priser på något man vill ha så har man hela tiden tjänat pengar så man har liksom rätt att handla mer...

Samtidigt måste jag ursäkta mig med att jag har semester nu, men kommer jobba i sommar, så då blir det inte lika mycket handlande och grävande av då.
Ewa L
Eftersom jag för budget skulle det vara omöjligt om jag inte också höll reda på vad trädgården kostar. Sedan får det faktiskt kosta, men jag vill gärna veta för att eventuellt kunna dra in på något annat.

2002 gjorde jag av med 622,-
2003 gjorde jag av med 5.687,-
2004 gjorde jag av med 4.904,-
2005 gjorde jag av med 8.629,-
2006 gjorde jag av med 4.150,-

Gräsklippare etc går självklart utanför. innocent.gif
Kajsa
Dyrt i år, bara rosorna kostar nog 6000 kr från fyra ställen, sedan är det lökar, perenner, fuchsior, pelargoner jag beställer utöver.
Ska nog lugna mig lite nästa år rose.gif
sparre

Jag har slutat att räckna! Det är olika från år till år köper jag "stora" buskar och träd blir det mycket men jag älskar blommor och räcknar det som hobby. Hur dyrt blir det att spela golf tex. eller segla i medelhavet på sommaren, det har jag slutat med!
Jag sitter hellre under eken och luktar på blommorna. blomma.gif
Anki i Sörmland
Lasse
Det är sällan att en hobby är gratis. Jag tittar på vad som jag vill ha och köper. En av mina grannar tyckte härom året att jag vattnade mycket i min trädgård (kommunalt vatten a 18kr/m3) men då sade jag att han köpte minst en flaska sprit i veckan och för den summan så fick jag ganska mycket vatten. Det var sedan slutsnackat om vattning.
sparre
rotfl.gif Lasse han kan vattna med flaskan!!!
Anki
Anma
Hittills har det blivit ca 2000:- varav bra jord och kodynga för ca 600:-. Jag som inte skulle släpa med mig jord till ön!! Men ja, ja. Så går det. Så länger jag slipper bära säckarna så... Har börjat med en kompost där ute så förhoppningsvis slipper vi fler säckar. Dessutom har jag börjat med att noga se till att växterna som jag köper klarar mager jord.
Nu håller jag på med min lilla lund på ca 500kvm. Några till aspar ska ner, sedan är det bara att plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon