Full version: Häggmispel spicata
tofte
Hej alla trädgårdsfantaster.

Jag har ett för mig ett stort problem. Hur ska jag få mina buskar att börja växa,
Planterade dom 2003 på hösten. har vattnat och gödslat varje år.
Men dom växer inte så bra. Har hört att häggmispel ska var snabbväxande.
Mina buskar är nu ca 120 cm höga.Har jag för bråttom eller vad gör jag för fel.
Hoppas på eran hjälp?
Betty
Amelanchier spicata - Häggmispel. Vår häggmispelhäck planterades hösten -98 av den tidigare ägaren. Han hade precis som man ska, grävt ett planteringsdike på ca 40 cm djup och ungefär samma bredd. Han fyllde igen diket efter planteringen med en blandning av den befintliga jorden och "köpejord", det är ganska fet lerjord här.
Vi flyttade in sommaren 1999 och jag lät bli att klippa i häcken det året. Första beskärningen gjorde jag i juli -00. Jag kapade ner hela häcken till 20 cm. Året efter i juli -01, klippte jag ner den till ca 30 cm över den förra beskärningen och så har jag fortsatt varje år, i juli, sen dess, klippt ner häcken till ca 30 cm över tidigare års beskärningshöjd. Jag klipper även in den på sidorna så att den blir "jämntät från alla håll" Den är nu ca 2 meter hög och välförgrenad ända nerifrån. Jag har faktiskt aldrig gödslat den, låter löven ligga kvar under den när jag krattar på hösten, vattnade gjorde jag bara under den första sommaren några gånger.
Ragnwald
Har också funderingar över den snabbväxande häggmispeln.
Min har vuxit 15 cm på två år och det kan ju knappast kallas snabbt. sad.gif

Den står i mycket fin sandjord, där jag även planterat spiréa, snöbär, rönnsumak, fläder och de växer minsan över förväntan och skjuter rotskott.
Är det möjligen något speciellt som häggmispeln kräver av jordmånen etc, som jag missat ?
tofte
Vad är det för fel man gör. Man kanske pysslar om dom för mycket.
Jag bor i zon 5 det är en kulle som mina buskar växer på,ner mot en sjö,
dom står väldigt öppet det är kanske det som är felet att dom inte växer något vidare.
Men andra säger att spicatan ska växa som ogräs.
Buskarna är planterade i zick zack man kanske ska plantera några fler buskar emellan?
Har någon något undergödsel att föreslå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon