Full version: Nyinköpta rosor
Dema
Hej,

Jag har köpt 4 st Queen Elizabeth-rosor. Dom har något vaxliknande material på ändarna, ska detta klippas bort eller ska jag låta den vara första året? Har ingen direkt erfarenhet av rosor - förutom att jag vet att dom sticks.
MariaS
Det gröna kletet är till för att inte rosorna ska blöda när de blivit nerklippta. Rosor odlas i växthus och befinner sig i full växt vid nedklippning, varefter de stoppas in i kylskåp för snabb vila och lång hållbarhet.

MariaS
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor är inga blödare och i full växt är de inte heller när man stoppar in dem till kylförvaring de måste vara redo för vila annars brukar de inte gå bra att kylförvara = de är ganska avmognade vid kylförvaringen, även om många rosor nog har en del blad kvar när de klipps ner. +det är inte lönsamt att kylförvara längre tid än man måste. Vaxet på grenarna är skydd för uttorkning, man kan ju inte ha jättefuktigt i kylförvaringen för då blir det ju bara mögel.
kerstin z5-6
Låt vaxet vara smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon