Vi ska förhoppningsvis flytta till eget hus i sommar och då vill jag naturligtsvis dela en hel del av de plantor jag satt i vår nuvarande trädgård för att få med mig en del av dem till nya trädgården.
Problemet är......i vår nuvarande trädgård hade jag två röda vinbärbuskar och en svartvinbärbuske. För några år sedan fick rödavinbärbuskarna angrepp av gröna larver som åt upp bladen (antagligen vinbärsstekel). Efter några års jagande av larver och ytterligare något år av total uppgivenhet grävde jag bort buskarna och brännde upp dem. Nu står bara svartvinbärbusken kvar sen 1,5 år.
Frågan är......om jag delar perenner från trädgårdsland och rabatter, riskerar jag då att få med "stekelsmittan" till den nya trädgården? Där finns ett antal fina rödavinbärbuskar och även någon vit och svart.
Jag vill inte riskera att de blir sjuka pga att jag tar med smittad jord/växter....MEN....de växter jag har hemma som jag vill ta med mig av kommer från min mormors gamla trädgård och kan alltså inte köpas på någon plantskola!
Kan ni hjälpa mig med råd så jag inte gör nåt dumt och förstör hela den fina vinbärsträdgården på nya stället?!