kbr
Hej ska få en hel bedd som har legat hela vintern. Det är bara torv med piss i och lite mosad skit. Förra året la jag det i botten på mina pallkragar och nu iår ska jag få mer. Är det okej näring eller bör det kompusteras innan?
Vad kan näringsvärdet/ph värdet vara?

Kanske en svår fråga?

/Karin
Fenja
Vete sjutton om det är så mycket näring i det när den är obrunnen... kolla om de haft kalk i bädden (vilket jag tror mer är regel än undantag) i så fall ska du inte ge till kalkskyende växter. Det tillför i alla fall en massa mullämnen som är bra för jorden, tycker du att det växer dåligt så får du väl ge lite naturgödsel innan midsommar.
Mvh
Fenja
Gurkan
Håller med Fenja, det är godis för jorden och all näring som hästarna pinkat i torven kommer tillbaks såsmåningom även om det tar lite tid, sån torv är väl ganska grov. Växer det dåligt så komplettera med lite hönsgödselvatten allt efter som.

Du kan också blanda detta material med t.ex. gräsklipp och hönsgödsel och få en riktig kanonkompost som du kan ha som "turboplantjord" nästa år.
Wilmer
Hej kbr!

Jag har torvbädd till min pålle. Kalken ligger för min del bara i botten lagret (är frätande), men fråga du hur det är med det du får. Vi använde min bädd som enda gödsel på kolonilotten förra året. Det växte som sjutton, men det kan ha varit tur? Men jag tänker som så att en hel vinters koncentrerat pink och lite skitar måste vara rätt ok? Har ingen analys på människo kiss jämfört med häst kiss, men det verkar fungera bra... Prova dig fram, växer det dåligt kan du ju kompletera!

// Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon