MammaMattsson
Kan mod flytta till trädgårdsprat?
Missade att lägga i rätt avdelning....

Nädå,

Det skall inte bli ett deprimerande inlägg!

Tvärtom, hur hittar man de billigaste lösningarna till saker och ting, när man inte har speciellt mycket likvida medel?

Tanken slog mig när jag läste tråden där det frågas om hur mycket pengar som lagts ut. En del är fantasisummor för mig iallafall.

Men:

- Jag sår nästan alla mina perenner och sommarblommor.

-Jag tar tillvara självsådda plantor.

- Jag komposterar maniskt.

- Jag tar tillvara gammalt "skräp" på tomten som jag hittar.

- Jag brukar alltid så för många frön, och jag ger bort plantor till grannarna. I gengäld har jag fått ( förutom nya bekantskaper ) krukor, namnlappar, lift till plantskolan ( har inget körkort.) etc.

-Jag har ett fåtal rariteter som jag förökar och drar in en peng på då och då, bland annat klonar jag min vita krollilja VARJE höst, så jag alltid har ett litet lager.

- När jag såg att en borättsförening sågade ned gamla fina syrener och drog upp rötterna, frågade jag om jag fick dem. De har nu övervintrat fint, och börjat skjuta skott. De är riktigt grova, så jag förväntar mig snabb tillväxt.( Säkert en 10-15 år gamla. )

Mitt senaste projekt var att bygga plantlådor runt mitt grönsaksland och satt väldigt speciella aklejaplantor i dem. När aklejorna kommer upp, så syns inte rådjursnätet så mycket tänkte jag.

Plankorna hittade jag bakom våran snickarbod, och de har säkert legat länge där. Det tog två dagars jobb, men det blev OK. Skall posta foton när det börjat att växa till sig.

Fyll på med budgettips!
Ammoura
Efter att ha lagt nästan 30 000 på inköpet av våra två hundar så finns det inga mängder kvar till trädgården.
Jag kollar mkt reklamblad, kikar runt på ÖB,Rusta o.s.v,
Byter plantor så behöver man inte själv köpa så många olika sorter.
Tar villigt emot sticklingar och frön från bekanta.
Förra året fick vi tag i billiga kantsten. Blev ca 2 pall med lite olika sorter för 200kr.
Köper terrakotta-krukor på IKEA för 19 kr styck som jag sen målar med hobbyfärg.
Har även köpt rosor på Lidl och Klematis på Netto.
Sen i slutet så lägger jag nog för mkt pengar ändå, vem behöver äta? smile.gif
catlady
Med nyinköpt hus (renoveringsprojekt) kommer trädgården i andra hand i år. Men jag gör redan som du MammaMatsson, och letar upp självsådda rosor och annat och flyttar runt.
Annars är mitt bästa tips Blocket.se, där man ibland hittar riktiga fynd. T.ex. köpte jag en gammal teak-trädgårdsgrupp, ett bord med 5 stolar, för bara 500 kr. De behövde lite arbete, men sandpapper, ett par skruvar och en bunke färg senare (250 kr) så har jag en jättefin och fräsch trädgårdsgrupp! (Gör bara inte allt på en gång; Ligger hemma med halvt ryggskott nu...)
På samma ställe hittade jag någon som sålde en låda med krukor för 150 kr. 4 fina väggamplar, två stora utomhusurnor och ett par låga och breda bordskrukor med fat, allt blåglaserat...
Men så sitter jag ju på Blocket en stund varje kväll nästan, och det kanske inte alla har tid till.
kerstin z5-6
Förena dej kram2.gif oavsett det är STA eller annan trädgårdsförening -eller och en van´lig kompisgrupp av likasinnande har du massor av fördelar
Trädgårdskvällar med rabatt på jord krukor osv osv , utlåning av redskap , samköp av frö lökar växter buskar träd ger lägre pris Bara fördelar och trevligt dessutom
olgak
Hur gör du när du klonar vita krolliljor varje höst? Det vill jag gärna också göra!
Ophelia
Glöm inte att sticklingsföröka alla fina buskar och träd som finns. Kanske kan det bli en slant på dem oxå smile.gif

Kan tycka att det funkar bra att driva upp plantor i papperskrukor (som den latmask jag är så slipper man hålla på och tramsa med att få ur plantorna från krukorna), om man nu skulle sakna krukor och få en del reklam.
Tesa
Jag sår mycket själv och köper bara en planta av varje sort som jag delar istället..
Säljer överskott och lite till på växtmarknader.
Samlar och byter gärna frön med andra.
Krukor har jag tiggt till mig säckvis från kyrkvaktmästaren.
Gödsel och mycket jord har jag själv, torv har jag en bekant som producerar och harpad jord köps billigt från en granne ibland..
Försöker använda gammalt "skräp" som jag hittar på gamla sophögar i skogen-gamla hinkar, baljor m.m
Jag tror att jag kör nollsummespel ungefär varje år.. whist.gif
Pirum
Nollbudget, tja, men jag ägnar mig ju mest åt äpplen och potäter, och det är två billiga intressen. Ympade 6 kvistar igår, gick åt lite vulk-tejp (hoppas det funkar), annars var det i stort sett gratis. Potatis har jag köpt för en hundring ungefär, det mesta vi sätter är sparade potäter som kostar inget.

Största utgiftsposten vi har är nog jord till växthus och krukor, den går nog på 200-300 per år.

I år har jag dock investerat i fröer för ett par hundra, huvaligen, så där kan man inte tala om nollbudget smile.gif

Allt som allt räknar jag dock med att gå ungefär jämnt upp. Goda äppelår tjänar vi in mycket på att inte behöva handla äpplen i affär förrän runt juletid (och jag äter mycket äpplen).

Nu odlar jag ju själv inte på balkong eller kolonilott (tränger mig in på släktingars marker istället), men att köpa fröer och potatisar gemensamt i ett bostadsområde kan nog vara både billigt och trevligt.
*Humlan*
Jag drar upp en och annan sommarblomma whistling.gif , och sår alltid fler än jag behöver (vem gör inte det?), jag bytar bort överskottet mot en säck jord, perenner som andra vill bli av med, eller annat som kan tänkas komma till nytta i min trädgård... I förrgår lämnade jag ett gäng luktärter till en arbetskamrat och fick funkia och trädgårdsiris tillbaka! Ett toppenbyte tycker jag!! tummenupp.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag tänker hela tiden att jag skall göra det med nollbudget en det kostar alltid en hel del ändå.
Mina spartips är dock dessa
Plattor av olika slag kan man få gratis om man själv drar upp dem pga att många vill byta från dansk sjösten osh jag vill ha dem.
Min fars gamla altan blir innergolv i vedboden, hans gamla innertak blir staket.

För snygga stenläggningar är det bara att anlägga ny gräsmatta då hittar man massa sten.

Jag skall förhoppningsvis bygga en pergola i sommar av gamla telefonstolpar (som jag lägger på roslagen mahoney på) gammal cement i olika kulörer som ändå skulle slängas samt överblivet impregnerat virke. Så altanen kommer ha en "matta" i mitten av betong i olika kulörer och mönster. Sedan kommer den ha tryckimpregnerat runt om och med lite tur ett tak av gamla takbalkar från en gammal lada.

Lite mer pill men mer hantverksmässigt
Bee
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 26-04-2007, 08:36) *
Jag tänker hela tiden att jag skall göra det med nollbudget en det kostar alltid en hel del ändå.
Mina spartips är dock dessa
Plattor av olika slag kan man få gratis om man själv drar upp dem pga att många vill byta från dansk sjösten osh jag vill ha dem.
Min fars gamla altan blir innergolv i vedboden, hans gamla innertak blir staket.

För snygga stenläggningar är det bara att anlägga ny gräsmatta då hittar man massa sten.

Jag skall förhoppningsvis bygga en pergola i sommar av gamla telefonstolpar (som jag lägger på roslagen mahoney på) gammal cement i olika kulörer som ändå skulle slängas samt överblivet impregnerat virke. Så altanen kommer ha en "matta" i mitten av betong i olika kulörer och mönster. Sedan kommer den ha tryckimpregnerat runt om och med lite tur ett tak av gamla takbalkar från en gammal lada.

Lite mer pill men mer hantverksmässigt

Det där låter spännande! Återkom gärna med bild när du är klar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon