Ragazza zon6
för att titta till mina sötingar som tillbringar första natten i bubbelhuset. Det har som kallast varit 6 grader. Fläkten går på max så varmare blir det tydligen inte, lite besviken över det. Har varit bara kanske en minusgrad i natt.

Allt stog så fint i morgonsolen, har suttit där med en kopp rött te och pratat med morgontidiga farmor. Underbart! Tänk om man kunde vara så här morgonpigg när man jobbar :-))
Susanna
Skönt att allting klarade sig!
Ragazza zon6
Ja gissa! Men i natt ska det tydligen bli ner mot 6 grader kallt. Kanske kånkar in det över natten då.. Ska bli varmare sen och det skulle vara för hemskt om allt strök med för en enda kall natt.

Ska ut och pussa på dom nu och skola om senare idag.
månkan
Hejsan. Knäpp fråga, men varför måste man skola om och skola om
Handlar det om utrymmesskäl i början, alltså att man inte har hur mycket plats
som helst hemma inne. Eller skolas växterna om i olika jord???
Jag behöver nog köpa en bok.
Alexander-VG-zon3
som jag skrev klara dom sig fint fint ner till +1c , va det -1c och det va +6c i växthuset . blir det -6c håller det sig kanske runt +1c +2c +3c , har du möjlighet lägg över fiberduk i ett par lager eller handdukar och gamla lakan . så skulle jag tror dom klara sig fint där inne . plus kan du ju sätta en massa värme ljus runt om som värmer upp
Ragazza zon6
Månkan!

Man sår ju ofta frön lite tillsammans som sedan när de blir stora behöver en större plats. Dessutom sår jag i ganska lite jord och mer näringsfattig jord (såjord). När växterna blivit större vill de ha mer näringsrik jord.

Jag har sått saker ganska tidigt som pelargoner, heliotrop, div kryddor och tomater. Saker som utvecklas snabbs, typ krasse, behöver du inte skola om utan bara hiva ut i landet/krukan/täppan. Boken "Min trädgård" är väldigt bra och inspirerande för oss nybörjare.
kerstin z5-6
Dessutom är omskolning det bästa sättet att få plantan att förstå att den ska växa ..
I sålådan står de ju bara o stampar .. får långa halsar för att vara först till ljuset ..osv

R
Kan du inte lägga 3 lager fiber över dina grönsaker o ettåringar ??

var har du temometern -på bänken ? vid golvet´?
Ragazza zon6
Hej Kerstin! Snart är jag som du :-))

Jo, jag ska nog fibra över allt och köra fläkten på max, dessutom tar jag nog ett par svängar ut i natt. Kan ju kanske elda en massa värmeljus i burkar... ska bli vargavinter i Jämtland i natt (åtminstone 6 grader..)

Jag ska ta en bild av mitt snart överfulla plastrum och lägga in i kväll. Skolar om mirjarder plantor, det blir många "de får väl stå här en stund" byttor av det jag inte klarar av att slänga :-)

Kerstin (och ni andra) är det ngn idé att dra upp flox, zinnia och aster eller är jag lite sent ute? Är jag sen så har jag ändå överfullt. Är det ok i tid (vill att de ska blomma hyfs tidigt) så gör jag plats på ngt vis.

Tina
Ragazza zon6
Här är mitt lilla bubbelutrymme.

Visst är min tomat Bloody Butcher fin! Jag läste någonstans att Tiny Tim mest var för prydnad, stämmer det!! Jag har skolat om många sådana idag men jag vill ju ha tomater, inte prydnad!! Nån som vet?

kerstin z5-6
Om den där kuvösen inte fixar 6 grader så är jag en pumpa i morron ..

jo du kan så nu -det är rätt tid för zinnia:)lika crazy.gif som jag ? dit har du en bit .. var glad för det du ninja.gif
Plain
Jag odlar Tiny Tim och jag tycker de är toppen! De har ett tjockare skal än t ex Gardeners Delight, men det tycker jag passar bra i t ex sallader, där gardeners gärna bara blir musch av alltihop. Behöver inte tjuvas heller, himla smidigt. Vad jag själv märkt är att de heller inte ränner iväg och blir gängliga som små, utan håller sig kompakta och fina, även när de dras upp i rumstemperatur.

Lite lustig vinkel, på en av de Tiny Tims jag odlade förra sommaren:

Mvh
David
sqrulan
0
Katti med torpet
Ragazza,vilket superfint växthus du verkar ha! wub.gif
Det är lite svårt att se ordentligt eftersom bara ett hörn syns bakom bubbelkuvösen. Har du några bilder på hela växthuset, kanske utifrån? Vad är det för fabrikat?
Ragazza zon6
Hej Katti med torpet! och vilket torp sen! fantastiskt.

Jag har fler bilder i mitt album (taget med mobilkamera...) och modellen är "á la Halvarsson" min extrapappa har ritat konstruktionen och utgått ifrån de fönster vi fick tag i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon