catlady
21-04-2007, 09:24
I sommar någongång beräknas inflytt i huset och äntligen ska mina 3 älsklingar få vara ute! Jag undrar bara hur lång tid man beräknar att katterna behöver på sig för att vänja sig vid det nya huset, så att de inte springer vilse när jag släpper ut dem? Tror att jag läst någonstans att katter behöver 2 veckor på sig inomhus först för att känna igen dofter, gömställen och rutiner. Vad tror ni? Erfarenheter?
Jag brukar hålla nya katter inomhus en vecka, era katter känner ju er redan så jag tror inte att det ska behövas längre tid. Vi har kattlucka, så då jag öppnar den igen så får de välja själva när de känner sig redo att gå ut. Om du öppnar en dörr och låter den stå öppen så att de känner att de kan komma in i tryggheten igen så tror jag att de kommer att vänja sig fort.
Mvh
Fenja
catlady
21-04-2007, 12:00
Ok Fenja, tack för svar!

Har du någongång varit med om att någon katt kommit vilse i början?
Hej!
Var i samma situation förra sommaren då vi köpte hus i slutet på förrförra året. Vi hade med våra 3 innekatter ut till huset i början av sommaren där som skulle få gå ut. Jag hade dom inne ett par dagar tills dom vant sig vid huset och sen fick dom sakta nosandes bekanta sej med omgivningen utanför. Jag tror att man kan avgöra lite på hur ens katter är till sättet när det är dags att släppa ut dom. Mina är försiktiga själar och tog det MYCKET lungt i början, nosande på varenda liten kvadratcentimeter på vägen ut från altandörren. Det känns som om när dom betger sig på det viset så kan man vara ganska lugn. Jag var självklart med dom hela tiden ute första tiden. När något blev läskigt sprang dom snabbt in i huset igen, och det känns ju också bra när man inser att dom förstått att dom bor där.

Halsband med tydliga telefonnummer är ju att rekommendera naturligtvis.
catlady
21-04-2007, 17:13
Jag hoppas att mina också kommer ta det lugnt när jag släpper ut dem, men den äldsta tjejen var utekatt innan vi fick henne och hon verkar redo för vad som helst ibland...
Jag tror som Fenja att du kan släppa ut dem direkt eftersom ni har haft dem länge. Jag har släppt ut min älskade Edith på lite olika ställen när vi varit ute och rest - utan problem. Hon vet att det är hos mig hon hör hemma var vi än är. Nu har vi dock tagit hand om en 17 år gammal katt, Sotis, som inte kunde bo kvar i en lägenhet inne i stan för att barnen i familjen blivit allergiska. Han har varit hos oss en vecka men får vänta en till innan han får gå ut. Då känner vi oss säkra på att han vet att han flyttat hit. Det ska bli väldigt spännande att se vad han gillar utelivet.
Nej Catlady, jag har aldig haft en katt som gått vilse, de har så mycket bättre instinkter än oss. Inte ens kattungarna verkar ha problem att hitta in igen när de går ut i början. Jag håller med Kixan, skaffa halsband och namntub till dem innan du släpper ut dem!! Jag gissar också att de kommer att bete sig som Kixan beskriver, det är vanligt när de är ovana att vara ute.
Mina tjejer håller sig mycket på tomten och är nästan alltid inom "ropavstånd" och kommer när man ropar på dem.
Mvh
Fenja
Tror att det är väldigt individuellt, min katt är en försiktig själ och har dessvärre inte begåvats med ett rörligt intellekt. Hon är uppvuxen i ett hus men ville aldrig gå ut och sedan flyttade hon och jag till lägenhet där hon trivts. När vi sedan åter var i huset, som hon alltså kände till, valde vi att släppa ut henne. Hon virrade runt och var borta och jag blev hemskt orolig. Jag och min hund hittade henne långt bort från huset, i skogen, livrädd och kurandes bakom en sten. Jag föreslår att du håller ett vakande öga över katten första gångerna den är ute. Tänk också på farorna för en vilsen katt, vet inte hur ni bor men vi har en del otrevliga rovdjur i närheten.
Jag hade en gång en katt! En ungkatt var det förståss. Han var av den glada och vilda sorten prövade allt, men han var också en vädigt go och kelen katt.
När han fick komma ut var han ungefär ett år gammal, kanske lite knappt men ändå. Han sprang vilse ett par gånger och då fick jag gå en runda och ropa på honom. När jag väl hittade honom så följde han glatt med hem. Inte heller var han rädd men det var ju förståss ingen skog utan snarare ett bostadsområde. Jag tror säkert att han hade fler som han åt hos
Plötsligt en dag var han borta, på vägen till jobbet såg jag en liknande katt på motorvägen, (som garanterat var utanför hans rimliga revir). Den natten snöade det och plogen körde bort kattliket tidigt på morgonen, så ja gfick aldrig veta om det var min katt eller om han hade flyttat till ngn som gav honom godare mat
catlady
22-04-2007, 17:26
Tack för alla svar! Jag tror att jag gör som jag tänkte från början och låter dem stanna inne 10-14 dagar först. Sedan kommer jag ju ändå vara ute i trädgården varenda dag hela sommaren och pilla med min förvildade trädgård, så att kisarna kan hålla sig nära mig om de vill.
Jag skulle definitivt inte släppa ut en katt nästan på en gång eller bara efter en vecka. Varför sådan brådska? Katten mår inte dåligt om den får vara inne en månad innan de får springa fritt ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.