Full version: Tuseskönor
Kristina zon 3
Någon som har tips på hur man kan bli av med tusenskönor i gräsmattan. Gräva upp dem är väl en idé men det är så himla många. Konstigt har läst i forumet att maskrosor brukar vara problem, det har jag nästan inga av. Lite tråkigt med den där nyklippta gröna mattan som när man vänt sig om består av 100-tals nya tusenskönor. Kan det hjälpa att knopsa av knopparna, sprider de sig med frö eller rötter?

Hälsningar

Kristina
Fialotta
Åhhhh...vad jag blir avis på dig nu...
jag har sått tusensköna i gräsmattan i flera år...men inte
katten kom dom upp sad.gif
Förra året la vi på ny jord och jag satte frön, men jag har inte sett nån sad.gif

Tycker ju dom är sååå söta...kasta hit lite Kristina rolleyes.gif
Kristina zon 3
Hej hej

Här kommer en hel hög med tusenskönor. biggrin.gif Kanske ska omvärdera min åsikt blink.gif

Hälsningar

Kristina
Louise i Göteborg
Hejhopp!

Jag har en "äng" där jag med vett och vilja planterat in tusensköna. Strax intill har jag en liten, liten gräsmatta. Med tanke på hur tusenskönan sprider sig borde även gräsmattan blivit smittat. Gräsmattan gödslar jag med stroller combi en gång var försommar för att hålla undan läkebladen som är mitt värsta plågoris på mattan.
Nu till saken: kanske min giftbehandling även skyddar mot tusenskönan? Stroller combi är inget mirakelmedel, ogräset kommer tillbaks, men det minskar. Kanske en gles behandlig skulle minska antalet tusenskönor från plåga till njutning.
Kristina zon 3
Hej Louise

Stroller Combi? Måste erkänna att jag aldrig har använt något gödningsmedel. Tror du att det är försent nu. Är det flytande eller pulver? Har sett ett antal påsar med diverse "gräsmattemedikament" men har aldrig satt mig in i vad det är. Vet du om de sköna sprider sig med frö?

Jättetack på förhand

Kristina
Louise i Göteborg
Tror nog dom sprider sig med frön - hur skulle dom annars bli så många?

Stroller combi är ett gräsmattegödsel med tillsatt sk selektivt växtgift. Giftet slår mot två-hjärtbladiga växter (agent orange!) dvs allt utom gräs. Produkten är ett granulerat pulver. Detta är ett konstgödningspreparat och skall spridas mkt glest, får man högar bränns gräset. Repar sig dock.
LEE Cordon Bleu
Hej alla !

Mitt första inlägg här och som ny medlem så läste jag detta stora *Ler* problem med Tusenskönor i gräsmattan.
Vet inte om Kristina bor på Gotland men när jag var gift med en gotländska och vi var ofta på semseter till Gotland så förundrades jag om dessa vackra blommor som växte överallt i gräsmattorna.
Jag har i flera år frågat vilka fröer och hur jag ska kunna få så fin gräsmatta.

Många på Gotland tycker det är ogräs men många älkskar dessa blommor.
Samt den Gotländska Valmon underbart !

Nu till min ÄNNU ett försök när jag läste att fler vill ha och försökt få Tusenskönan i sin gräsmatta VILKA fröer och vart kan man köpa dem ?

Jag har sett på Horto Green att dom har Tusensköna ´som frö men där står det att de blir 15 cm höga och den Tusensköan som växer i en gräsmatta blommar ju på någon centimerts höjd ?`

Tacksam för svar !
Glad Påsk !

Mvh. /LEE Cordon Bleu
Anna-Karin Lundberg
Vill Kristina berätta lite mer om hur hon sköter sina tusenskönor, om läge och underlag? Jag vill OCKSÅ ha tusensköna och är jätterädd om de plantor jag hittat på tomten.
Fördelen med dem är att blommorna är så vackra, bladen är gröna och de växer inte på höjden så som en gräsmatta gör. Bara fördelar i jämförelse med gräs, eller hur!
Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon