Cassiopeia
Vilka växter är det egentligen som trivs med att bli sprayade med vatten då och då? För alla växter gillar väl inte det, eller?
Jag brukar duscha mina växter i badkaret då och då, men inte suckulenterna. Har egentligen aldrig läst att de inte gillar det, men det känns bara inte som det behövs...
Natures wisdom
Det vore ett heltidsjobb att lista upp alla de tusen och åter tusentals växter som trivs i fuktiga miljöer. Vanligt rumsklimat är ofta ganska torrt, och jag föreslår att du använder Google eller bibilioteket för att ta reda på i vilka miljöer dina växter växer. Växer de naturligt i fuktiga miljöer så är det såklart en god idé att duscha dem.
mamamaggan
Som sagt så är det svårt att räkna upp alla som vill duschas men en tumregel som jag håller mig till är att ALDRIG duscha blommor med ludna blad. Bladen blir fula och skrumpnar.
Alexander-VG-zon3
alla tropiska växter vill ha det fuktigt , men dock rätt torrt om det är kallt .

subtropiska och ökenväxter klara och trivs i torr luft och vill även ha det torrt om det är kallt/frost .

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2007, 19:50) *
Som sagt så är det svårt att räkna upp alla som vill duschas men en tumregel som jag håller mig till är att ALDRIG duscha blommor med ludna blad. Bladen blir fula och skrumpnar.

det är en bra regel det och plus ska man inte duscha blommorna för dom kan med bli fula ,

tillägg

växterna vill ha fukt och inte världens regn eller dusch så , dom vill ha en fuktig dimma och inte droppa av vatten . men det är bra att låta dom få en rejäl dusch ibland så damm och smuts försvinner från bladen men annars vill om ha en fin dimma runt sig .
Nettle
Växter med blommande blommor vill inte heller duschas, har jag läst i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon