Garibaldi
Det ska ju vara ett visst avstånd mellan raderna för tex Morot (40cm) och Rädisa (15cm).
Men vad blir radavståndet om man odlar dem brevid varandra?.
Går det att sätta rädisans rad 15cm från raden med morötter?

Om det bara passar ibland - vilka grönsaker passar då bra brevid varandra?

Jag har ett svagt minne från min uppväxt att det tom gick att mixa grönsaker i en och samma rad...?

Jag hoppas ni kan hjälpa för snart ska vi ut och mäta på våra trädgårdsland och beräkna vad vi kan sätta iår - vårt första år med trädgårdsland!

Tack på förhand!
Lars
Odlingslotta
[size="2"][/size]

Rädisor kan du så mellan morötterna för de växer så fort så man hinner skörda dem innan morötterna tar fart.
Sallat är också bra som "mellan-grönsak", den växer också fort.

Det tipsas här och där om att det är bra att så rädisor o morötter i samma rad pga att det då är mycket lättare att rensa eftersom rädisorna som sagt växer väldigt fort. (Morötterna är långsamma i början så det kan vara svårt att se raderna och lätt att rensa bort dem av misstag.) Se bara till att inte låta dem stå för länge så de "hindrar" morötterna.

Det går förresten utmärt att minska radbredden för morötterna. 30 cm räcker gott och väl. Man kan minska både radavståndet och mellanrum mellan plantorna för de flesta grönsakerna utan att det blir sämre för det.
Man kan spara utrymmer genom att plantera i "zic zac" också om du förstår hur jag menar ?? Svårt att förklara. Har inte provat själv men läst flera ggr.

/ Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon