Kixan
Hej!

Är inne på andra året med hus och har lite funderingar på rosorna som finns på tomten och när dom vill ha gödsel. Läste någonstans att kogödsel, gärna utblandat med lite färskt gräsklipp skulle vara fint för rosor. Eller finns det annan gödsel som är bättre? NÄR ska man lägga på gödningen? Är det för tidigt att göra det nu? Har också läst att man ska "mylla" ned gödningen i jorden, vad innebär det egentligen? Hur djupt ska den ned och räcker det om man krafsar runt med en sån där krafsa med tre fingrar? Eller ska man gräva ned den? Vi har både gamla rosor och några vi planerade förra året. Jag kan absolut ingenting om detta så jag är jättetacksam för allt hjälp jag kan få. biggrin.gif

/Kicki
renate
Det går bra att gödslar rosorna nu så de kommer igång.Du kan mulla ner den lite i jorden,inte gräva.Kogödsel går utmärkt att gödslar med om den är välbrunnen,senare kan du lägger lite gräsklipp runt rosorna men inte efter juli.
kerstin z5-6
Ett par ggr from nu och fram till midsommar kodynga på påse är liksom bara jordförbättring -du får i så fall hotta upp den med antigen en halv näve pelleterad hönsgödsel /ros -eller blåkorn
Mylla ner betyder i ytlagret ...krafsa ner , eller lägg ut -täck med ny plantjord o vattna
Kixan
Tack så mycket för svaren! Då vet jag hur jag ska göra. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon