Full version: Bambun blommar!
stennie
Såg idag att min bambu blommar,har hört att den dör då -cry-.gif , stämmer det?
Jag har delat den och har på flera ställen, alltihopa blommar!!!!!
cato
Ja, det stämmer.
Nästa år kommer den att dö, tyvärr.
Samtidigt kan jag trösta dig med att fröna kan du så och få nua plantor som kommer att leva i c:a 100 år.
Min blommade för c;a 10 år sedan. Nu har jag nya flera bestånd som varar i min livstid.
Näcken
Det stod om det i tidningen häromdagen och jag tror det var så att bergsbambu dör, men en anna sort, kan det vara glansbambu, kan blomma och överlava flera år framåt. Så har du tur har du blommande bambu några år framåt. Var inte säker på om den dog heller.
Maggan H
Grannens bambu blommar också! Men jag har hört att det är 'bara' det som blommar som dör, alltså ska nya skott kunna klara sig och växa upp till en ny planta? confused.gif
[attachment=1624:blommande_bambu.jpg]

[attachment=1625:blommande_bambu1.jpg]

Det är ju synd och skam att en sån ståtlig planta bara dör!
catlady
Nja, jag vet inte om jag håller med ovanstående om att bambun dör nu. Vi hade ett stort bestånd bambu i trädgården när jag växte upp, och jag har en massa bilder från sommaren då den blommade. Men visst hade vi kvar bambun i flera år efter det!
Stella-Polaris
Många lider av att deras bambu blommar nu då det är en av de vanligaste här i Norr. Den kan hålla på och blomma i ett par år och lider stor risk att dö efteråt. MEN! Se till att den får vatten och näring (NP, urea eller änglavatten) under denna tid så ökar du dess överlevnads chans. Även om den skulle förefalla att dö så var inte snabb med att gräva upp den då den kan komma igen och skjuta nya skott. Visserligen blir den mindre än den tidigare var men kan repa sig snabbare än en fröplanta kan växa till sig. Andre arter har visat detta beteende så det finns en bra möjlighet.

Dessutom så har du ju en bra chans att vara trevlig och dela med dig av fröna. rolleyes.gif
Anna!
Vi har en bambu från Portugal (vet inte vilken sort) som har blommat varje år de senaste åren. Men den lever och frodas!
Stella-Polaris
CITAT (Anna! @ 13-05-2007, 18:39) *
Vi har en bambu från Portugal (vet inte vilken sort) som har blommat varje år de senaste åren. Men den lever och frodas!

Hur hög är den och vilken färg på stråna? Tror att det är samma. Många bambu arter blommar 6-7 år innan den går in i väggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon