Vi har en mindre slänt längs vår sydvästra del av tomten där vi planerade sätta en gles rad med Tujor. Nu har vi ju sett på andra tomter att Tujorna verkar gulna ganska kraftigt när solen blir alltför stark, vilket inte är så vackert.
Finns det några bra alternativ till Tuja, kanske någon barrväxt.
I princip riskerar alla vintergröna växter att drabbas av isbränna på våren och bli gula, själv tycker jag att det är bättre med lövbärande växter i häckar, gärna någon med vackra höstfärger. Men det bästa man kan göra är ju att åka runt och titta på uppvuxna häckar för att hitta en art som passar.
Det finns åtminstone en, Ralf, här på forumet som har en lyckad tujainramning av sin trädgård - men den är tät och det var kanske inte det ni önskade. Han har säkert råd att ge.
Annars ser jag mest problem med tuja i trädgårdarna. De är inte helt härdiga, gulnar och brunar ofta, ger inte det vindskydd som önskades eller ger alltför kompakt skydd... Glesa rader med tuja är svåra att få att trivas utan att torka ut, frysa mm.
Kanske kan vi komma med alternativ - vad är ert syfte med något som ska växa i slänten? Hur stor är slänten och hur högt vill ni att det ska växa där? Vilken zon bor ni i och hur mycket skötsel vill ni lägga ned?
Hannele
18-06-2003, 06:47
Idegran?
Slänten är ganska liten och brant i nuläget, omkring 1 meter och ett fall på 1:2. Nedanför slänten står ett trästaket som är 80 högt och efter det finns en stödmur. Slänten är omkring 20 meter lång.
Först tänkte vi kanske bara lägga något dekorativt singel i slänten för att få den så underhållsfri som möjligt, den angränsar mot en plan gräsmatta. Men tyvärr binder ju kansek inte detta jorden vilket vore önskvärt, därför var gräs ett alternativ men vi ser svårtgheter med klippning.
Nu känner vi också att det vore trevligt med lite insynsskydd från de hållet då det vätter mot grannhuset. Men vi känner inte att en riktig häck är det vi vill ha utan något glesare alternativ. Prydnadskörsbär är en favorit men det blir för högt då detta riskerar skymma solen. Av samma skäl är syren stryket från listan.
Vad vi vill ha är altså en 1-1,5 m dekorativ buske som ger en bra inramning och då också ett visst insynsskydd, den skall också tåla söderläget och helst inte ge oss alltför mycket arbete med lövkrattning. Vi tänkte täcka slänten för övrigt med bark.
Visserligen vet jag inte vilken zon, men med de kriteria du nämner finns det en uppsjö av vackra, lövfällande buskar. Ex.vis:
Kornell, vitbrokig eller korall-
Schersmin
Häggmispel (blir kanske för hög, men oj vad vacker!)
Forsythia
Paradisbuske
Listan kan göras lång, men det var några av mina favvisar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.