Full version: min krydd ruta
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan , fixade detta i dag och blev faktiskt rätt så nöjd med det

en bild på krydd landet sen den andre bilden va vad jag kom hem i dag va å handlade växter med

i kryddlandte har jag
citrontimjan
kryddtimjan
gråtimjan
backtimjan
kungsmynta
karpaterklocka campanula carpatica 'weisse clips'
kamomill

tänkte även ha i kruka vit lobelia ( stavas det så ? ) tänkte placera krukan i mitten på den nedgrävda stenen ( växterna går ju i lila,violett,vit )
ingrid fuxwall
Vad heter växten längst fram, i spetsen?

ingrid
Alexander-VG-zon3
den gröna fluffiga saken i kyrrdlandet ? den runde

det är en kamomill sort inne på sitt 3år tror jag har haft den i kruka innan , blommar fint med vita blommor och luktar konstigt men ändå gott . har den i kruka än för den sprider sig men den klara vintern lika fint i kruka , klipper även veck överblommade blommor om den nu skulle få frön vill bara ha en å inte 50
Eva St
Men hallå har jag äntligen fått veta namnet på min gröna sak som jag fått för många år sedan kan det vara Kamomill tro. Den har Dillilka mjuka "blad" är tät och fyllig får vita ganska flata blomstänglar och luktar ganska strongt lite åt curryhållet tycker jag . Tror du det kan vara samma som din. Har den ute på stugan men kan ta ett kort på den när jag kommer ut dit nästa gång
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 21-04-2007, 23:14) *
Men hallå har jag äntligen fått veta namnet på min gröna sak som jag fått för många år sedan kan det vara Kamomill tro. Den har Dillilka mjuka "blad" är tät och fyllig får vita ganska flata blomstänglar och luktar ganska strongt lite åt curryhållet tycker jag . Tror du det kan vara samma som din. Har den ute på stugan men kan ta ett kort på den när jag kommer ut dit nästa gång

hmm min luktar nog inte curry den har nån konstig lukt .
så här såg min ut när den blommande och den är vintergrön , vet inte vad man ska kalla den ?? perenn eller vintergrön perenn eller små buske hm??

så här ser blommorna ut , det är när min egen blommande förra sommaren

och min växer jätte bra tidig vår börjar min växa och planterar om den så fort tjälen å snön är veck . och den fyller ut krukan på noll tid . snart får jag sluta ge den större kruka . brukar klippa veck halva rotsystemet . det är alltid vit ingen jord syns alls
Alexander-VG-zon3

såg här så den ut när jag planterade den , det lilla fluffet innanför det röda . har växt jätte bra och är lätt odlad
Eva St
Nej det är inte den och jag som trodde jag löst mysteriet. Mina har mer blommor åt hundkexhållet till längre fram på sommaren inte alls så höga som hundkex men själva blomman är lite så
Hannifer
CITAT (Eva St @ 22-04-2007, 00:45) *
Nej det är inte den och jag som trodde jag löst mysteriet. Mina har mer blommor åt hundkexhållet till längre fram på sommaren inte alls så höga som hundkex men själva blomman är lite så

Kanske någon typ av röllika?
noora
flaxss, jag är bara lite nyfiken - har du lagt sand i jorden eller är jorden så där helt naturligt? Mina föräldrar har en sommarstuga strax utanför Österslöv (inte långt från dig alltså), där är jorden ganska sandig och helt perfekt för örter tycker jag smile.gif Där anlade jag mitt första örtland, man får gräva fram det bland lupiner och svinmålla varje sommar när man kommer dit men vissa växter klarar sig utmärkt ändå.

Det kommer nog att bli en jättefin kryddruta det där smile.gif Se bara till att inte kungsmyntan får sprida sig för mycket, den kryper gärna runt i sandmyllan...

Var köper du växterna för övrigt? Jag är mest nyfiken om det finns fler bra plantskolor där i trakten än den jag har handlat på (jag kommer aldrig ihåg vad byn heter där den ligger, men jag kan hitta dit med bil från stugan...)
Alexander-VG-zon3
noora

jag fotade några nävar med jord som jag tog lite varstans i trädgården och i skogen , och jag vet sen innan att den är stenig typ stenig skogs jord . men där verkar va lite sand och grus på en del ställen också och vid nåt annat lite mindre . men för att vara säker med timjanen att den klarar sig så öste jag ner 5-7spannar med sand i jorden och blandade det väl ( ingen finkornig sand utan större storlek ) . plus la jag på ytan så det ser fint ut med . men jag gjorde ett test och jorden jag skapade dränerar bort vattnet väl , och det var det jag ville uppnå . tack för tipset ska kolla kungsmyntan å så fall ta fram saxen om den inte håller sig på plats ( är bra med saxen ) .

jag köper mina växter på dom här plantskolorna
blomster landet i Hässleholm ,växthuset i Kristianstad,bo grönt i osby ( växtmästaren ) ,solhaga i kstad sen plus hittar man alltid nåt roligt på alla blomsterbutikerna runt om ( typ broby,knislinge,osby,kstad,glimåkra m.m. ) . här handlar jag mitt . mest blir det på växthuset och bogrönt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon