Full version: Kiwi "Issai"
mogge92
Ja vad tro ni om denna kiwi: kiwi "issai" ? Jag bor i zon 4 så kanske svårt att ha den ute på vintern? Kan man ha den inne under vinterhalvåret?
Alexander-VG-zon3
väldränerat söder läge ( skyddat söder ) så går det du kan ju även vinter täcka den .
mogge92
hmm vad menar du lite mer precist med "att täcka den"? vad använder man för material?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du kan inte ha den inomhus den behöver en vintervila. Satsa istället på de andra minikiwisarna som har goda frukter (Issai har uräckliga frukter och den är dåligt självfertil) ex. Anna, Paula och Oskar är alla härdiga upp till zon 4-5 så de kan du ha ute i trädgården året runt, de är inte självfertila så du måste ha fler än en planta du måste ha minst en han och en honplanta.
mogge92
hrm ja jag vet ju att dom flesta kiwi är tvåbyggare men kan det inte vara lite svårt att få blommningen att stämma in? den ena kanske blommar tidigare än den andra? och vad menar du med uräckliga frukter?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har odlat issai och den hade inte speciellt goda frukter lite unkna och det stack på tungan när man åt dem och jag är inte känslig för frukter som sticker på tungan. Man fick inte många frukter på Issai, den är ju ganska dåligt självfertil så det blev ju bara några stycken frukter per år, inte speciellt odlingsvärd tycker jag ifall det är frukterna man är intresserad av.
mogge92
hrmm okey, skörden ökar inte om man konstpollinerar alla blommor?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det blir inga fler även om man försöker pollinera själv den är inte så mottaglig för eget pollen!! Sorten Jenny och sorten Boskoop sägs ju också vara självfertila (vanlig kiwi) och dessa har jag inte provat, tyvärr är inte de heller så härdiga de är bara härdiga till runt zon 1-2.
mogge92
hmm om vi säger att zonen inte spelar någon roll: var kan jag få tag på kiwiplantorna du nämner? finns det någon webshop som saluför dom?
Åsa, mälardalen zon 2
Det enklaste är nog att ringa till de närmsta trädgårdsbutikerna där man bor, de brukar kunna ta hem önskade växter på beställning, även de flesta Plantagenbutiker tar numera hem önskade växter på beställning, och dessa Kiwisorter jag har nämnt är ganska vanliga det är inga ovanliga växter i trädgårdshandeln i Sverige.
mogge92
ok en fråga till sen ska jag inte besvära dig något mer åsa tongue.gif hur lyckas man få hon och han träden att blomma samtidigt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju vara knepigt att få dem att blomma samtidigt det kan ju bero på vädret, så det kan vara bra att plantera flera olika sorter tillsammans då har man större chans att det finns några som matchar, och kiwi är inga träd de är klätterväxter så man kan sätta ihop några stycken ex. vid en husvägg (Kiwi blir dock ganska höga klätterväxter, 4-5m är ingen ovanlighet och de är blödare så blir de för stora är det under JAS man får minska ner dem i storlek).
mogge92
Ja de låter intressant det där men i brist på pengar får jag nog nöja mej med och köpa issai. Det jag är mest intresserad av är växtsättet,blommorna och sen är det ju väldigt dekorativt med frukrter på trädet/rankan. HUr dom smakar får räknas som mindre viktigt. Hur snabbt växer dom? om jag köper en planta på 30 cm hur stor kan jag räkna med att den bli över sommaren? Sen när jag ändå håller på tänkte jag fråga om denna: dvärgaprikos. Tror du att man kan ha den ute frö att sedan stälal väldigt svalt och mörkt över vintern? Sen undrar jag hur snabbt vindruvor växer?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror att den plantan Issai jag köpte var mer än 30cm men runt 1m kan nog en sådan liten planta bli första året det tar ju lite tid för rotsystemet att etablera sig (och sedan brukar det ofta ta runt 3-4år innan plantan producerar frukt).

Det borde gå att sätta dvärgaprikosen mörkt och svalt (någon plusgrad) typ Fuchsiaförvaring, de är ju lövfällande så de beöver inget ljus. (Bakker brukar dock inte få så bra kritik här på forumet vilket du kan se i tidigare trådar).

Vinrankor tycker inte jag växer så mycket det första året, sedan sätter de fart och efter en 5-10år är de rena ogräset med 3-5m rankor åt alla håll och kanter. Även här finns ju en hel del härdiga sorter och de är självfertila (även här kan det dock ta 3-4 år innan fruktproduktionen kommer igång, men med tiden blir den tämligen riklig 100klasar på en Zilga är ju ingen ovanlighet tyvärr mognar de ungefär samtidigt)

mogge92
Ja ok. Jag blir mer och mer osäker på om jag ska köpa kiwin... Men druvor och aprikos ska jag ha iallafall tongue.gif J hur ska jag placera druvorna då? mycket sol, halvmycket sol? vad passar? och sedan vilken sort ska jag köpa? har sneglat lite på zilga den verkar iallafall vara härdig.
Åsa, mälardalen zon 2
Gärna soligt läge till vindruvor men det brukar funka även om det inte är sol hela dagen, ju mer sol desto sötare druvor brukar det dock bli. Det bör vara väldränerat till vinrankan och man kan blanda upp den befintliga jorden med ex. en massa kompostjord. Staketvindruvor sägs vara surjordsväxter men jag behandlar mina som de flesta andra växter i trädgården så jag har aldrig köpt några specialprodukter till dem, skulle de någon gång råka få en giva näring är det den näringen jag använder till allt det andra.

Zilga är en bra sort, den är superhärdig med blå druvor, smaken är lite åt blåbärshållet, jag tycker det är en god sort. Smak är dock olika från olika person en del som provsmakat här hos mig har föredragit Spulga men jag tycker inte den sorten verkar växa lika bra som Zilgan och Sukriben, den verkar vara lite klenare i växtsättet och den har ju sämre härdighet än Zilga men den borde klara sig bra upp till zon 3-4.
mogge92
okey det blir nog zilga efter lite efterforskningar på google... men nu är frågan vart jag ska få tag på denna växt, hittade en men för 200kr, kanske det är normalpris?
Åsa, mälardalen zon 2
Här brukar de ofta kosta mellan 150-175kr i trädgårdsbutikerna men priserna blir högre i butikerna ju längre upp i landet man kommer. Man kan ju även skicka efter på postorder ex. Hortogreen tar ju 139kr för en Zilga men då måste man ju lägga på fraktavgifter och då hamnar man ju ändå över 200kr så då kan man ju likväl handla i butik där man kan känna och studera varan innan man handlar.

(Kan tillägga att jag har för mig jag betalade nästan 500kr för min Zilga för en 15år(?) sedan men då var det en nyhet och man fick sätta upp sig på en väntelista det fanns helt enkelt inte så många plantor som det fanns kunder och jag har för mig att det var en begränsad mängd plantor man fick beställa, det var ju bara Erlandsson som producerade staketvindruvor på den tiden, jag fick vänta uppåt 8-9månader på min planta. Så staketvindruvorna har blivit mycket billigare än vad de var en gång i tiden)
mogge92
hittade just en sida som har sorterna: ACTINIDIA CHIN. 'BOSKOOP' och ACTINIDIA CHIN. 'JENNY' som båda sägs vara självfertila. Någon som vet något om dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon