GunnelL
Hej!

Jag har sått blomstertobak och har höga förväntningar, för jag tycker de är så fantastiskt söta. Nu undrar jag om det är någon som vet om de måste ha det väldränerat? Jag har nämligen balkonglådor utan hål i botten då jag har en skarv i golvet och grannen skulle få blomvattnet i morgonkaffet annars...Eller bör jag kanske ha dem i krukor i lådorna?

Fenja
Du måste göra hål i botten på lådorna annars är risken stor att rötterna ruttnar i stående vatten. Sedan funderar jag på om en vanlig balkonglåda inte kan vara för låg för blomstertobak som kan bli hög beroende på vilken sort du sått... Men det märker du ju, plantera i så fall om dem i djupare krukor.
Mvh
Fenja
Maggan H
Förra året hade jag, utomhus, mina lägre tobaksplantor i ett tråg utan bottenhål, och visst fick jag passa dem lite med att hälla av vatten då o då, men har du dem dessutom på en balkong som är mer skyddad än ute så skulle jag inte tveka. Jag hade en halv dm med makadam i botten som dränering.
[attachment=1660:P7200029.JPG]
GunnelL
Kanon! Tack för era snabba svar! Nu har jag gjort min debut här i forumet. smile.gif
GunnelL
Vilken fin bild. förresten! Det stod inget på fröpåsarna om den ena var högre än den andra, men din komposition var ju så fin med de högre i mitten. Var hittar jag info om hur höga de blir?
Maggan H
Det är nog en synvilla på bilden, för de är lika höga. Namnen är lite kinkiga då alla kallas för blomstertobak, man bör nästan ha en bild för att avgöra vilken höjd de får. Mina blir ca 50 cm. Den som har långa smala halvhängande trumpeter blir hög, kallas nog klocktobak. happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon