Alexander-VG-zon3
21-04-2007, 21:19
hejsan var och kollade i trädgården , vet inte om ni kommer ihåg men jag lät min physalisen va ute i vinter som perenn ( tåler ju -9c säger dom ) och jag kollade bland dom torra resterna och nere i marken kommer där upp en massa nya blad precis intill vid dom törra resterna . HOPPAS innerligt att det är den och att den klarat sig som perenn .
ingrid fuxwall
21-04-2007, 21:33
Om så är det ju dumt av mig att ha dessa enorma krukor och snart meterhöga plantor inne.
Berätta om de klarar sig.
ingrid
Alexander-VG-zon3
21-04-2007, 21:35
kan ta kort på det i morgon hoppas hoppas verkligen att det är physalisen ( vet dock inte säkert ) så kanske lurar er alla nu . men ska ta kort och sen så ska jag berätta hur det går längre fram ser ju vad det är när dom växer upp . tror dom är ca 1cm höga så jag kan ha jätte fel
Låter jättespännande!

Låt oss höra hur det går! Själv hade jag en physalis som frösått sig förra året och det tyder ju på att åtminstone fröna överlever vintern!
Alexander-VG-zon3
21-04-2007, 22:02
CITAT (rosita @ 21-04-2007, 23:01)

Låter jättespännande!

Låt oss höra hur det går! Själv hade jag en physalis som frösått sig förra året och det tyder ju på att åtminstone fröna överlever vintern!
åhh intressant alltså överlevde fröna ?? å dom grodde till våren ? .
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2007, 22:05
Jodå fröerna brukar ofta överleva vintern jag brukar hitta självsådda plantor (precis som med tomat) men det brukar ofta inte hinna bli några mogna frukter innan höstfrosten på de självsådda plantorna.
Alexander-VG-zon3
21-04-2007, 22:21
det visste jag inte att dom överlevde , fast mina fick en blomma bara så jag har inga frö plantor dock . men till hösten ska jag nog lägga några fröer
Jodå, mina självsådda physalisfrön grodde, växte, blommade och gav frukt. Frukten hann dock inte mogna.

Det ska bli kul att se om några frön från dessa omogna frukter kommer att gro i år.
Eva i Västerås
23-04-2007, 13:35
Jag hade fullt med physalisplantor under odlingsväven i mitt land ett år. En sån där liten "låda" hade blivit bortglömd, och bären hamnade i komposten. Ett år senare kom dom ut i grönsakslandet och det blev massor av plantor. Det var dock kapkrusbär, som mognar långsammare, så det blev 2 bär som gick att smaka på. Släppte upp 3 plantor, och dom blev jättestora.
Man bör alltså kunna stratifiera så gror även gamla frön - eller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.