Stevieboy
Ja dum som man är...och helt ny på att odla blommor själv! Jag har en kund som har blomsteraffär, och råkade en dag passera hennes butik. Hon överöste mig med obelisker, krukor och en spalje för massor av pengar. Då jag sa att jag längtat efter en klematis på min balkong, så sa hon att jag kunde få köpa en fin för 500:-. Men jag skulle naturligtbvis få rabatt och fick den för 250:-. JAg blev glad och skulle få hämta denna växt 2 dagar senare. JAg kom förbi hennes butik innan stängning och hon kom mede en stor och tung påse, där några gröna kvistar stack upp med knoppar. JAg blev ju glad och tänkte vilken fin blomma jag köpt till min ballkong!!

Men brukar man inte få växter levererade i kruka? Samt en etikett där det står växtens namn samt skötselråd? Klematisen levererades i en påse, men bara rötter och jord. Dessutom hade de tre stänglarna skadats vid rotfästena och var nästan av... Finns det något jag kan göra för att rädda denna fina växt? JAg vet inte vilken sort det är. Smala blad, vet inte färgen, men hon sa den skulle vara blå. Den har fått gröna kvistar och två knoppar redan.

Vore tacksam för svar. blush.gif

mvh

Steven

myrtille
Jag köpte två styck klematis på ebay för ett år sen och de levererades i påse. Den ena var klämskadad så jag fick klippa ner tills det bara var cirka 5 cm kvar ovan jord, men den har tagit sig bra efter det. Första året växer de inte så mycket utan behöver få ett ordentligt utvecklat rotsystem. Det kan därför vara bra att klippa ner dem. Om det blir för mycket blommor och blad i förhållande till rötter så vissnar de. Det finns olika sorters klematis. En del klipper man ner helt på hösten medan andra får blommor på fjolårsgrenarna så de ska man låta vara. Jag kan inte hjälpa dig med sorten, det finns så oändligt många.
majalisa
Jag tror att den klarar sig, tänk på att klematis ska planteras ca 10 cm djupare än vad den varit planterad innan.
kerstin z5-6
Det enda som förvånar mej är ursprungspriset -måste vara en speciell Clematis om den kostar 500 .. eller en mkt stor
Perenner -där är rotsystemet det viktiga , när den blommar går den att identifiera
Djup kruka rek!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (majalisa @ 22-04-2007, 10:25) *
Jag tror att den klarar sig, tänk på att klematis ska planteras ca 10 cm djupare än vad den varit planterad innan.

Enligt en av sveriges mest kunniga inom plantskolebranschen ska man inte plantera klematis djupare än vad den sitter i krukan, det är ett gammalt planteringsråd som härstammar från den tiden då man ympade klematis numera ympar man inte. Sätter man de modernt producerade klematisarna djupare kan man få en planta som reagerar med att vissna ner. Många har problem med klematis som vissnar ner och många skyller på vissnesjuka men det kan nog snarare ha att göra med att många trädgårdstidningar fortfarande ger rådet att man ska plantera dem djupt.
majalisa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-04-2007, 11:14) *
Enligt en av sveriges mest kunniga inom plantskolebranschen ska man inte plantera klematis djupare än vad den sitter i krukan, det är ett gammalt planteringsråd som härstammar från den tiden då man ympade klematis numera ympar man inte. Sätter man de modernt producerade klematisarna djupare kan man få en planta som reagerar med att vissna ner. Många har problem med klematis som vissnar ner och många skyller på vissnesjuka men det kan nog snarare ha att göra med att många trädgårdstidningar fortfarande ger rådet att man ska plantera dem djupt.

Ok, det harde jag inte hört, bara det gamla rådet. Ska köpa mig en småblommig senare i vår, då frågar jag på handelsträdgården för säkerhets skull om råd.
Stevieboy
Tack så jättemycket för svar!
Jhag har satt den i en stor kruka med lecakulor i botten och fyllt upp med jord. Den verkar må jättebra trots allt! Vi får hoppas den fortsätter att må bra! Jag tycker det är lite synd att skära i den då den ska blomma, men jag gör som ni säger och klipper ner den. Ska ta ett foto senare i sommar och visa hur den blir!

TAck

Steven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon