kolonisten
Jag har precis sått gräsmatta på min kolonitomt. Efter att ha sått hälften av tomten upptäckte jag att jag hade räknat fel. På den första delen har jag använt ca 40% för mycket frön. Grässorten är Villa-Sport. Är det någon som har koll på hur illa det är? Kan man rätta till det i framtiden, tex genom att toppdressa en sådan höjd att bara en del gräs tar sig igenom? Är det någon speciell grässort som tar sig igenom tex 4 cm toppdress, och får gräsmattan annorlunda egenskaper då?

Det kanske blir helt ok ändå. Det är ett tjockt lager fin jord och ganska soligt.
Dealer
Det blir säkert mycket bra tummenupp.gif . Att så gräsfröna tätt är inga problem för gräsmattan. Du får säkert istället en finare gräsmatta tidigare bravo.gif . Den enda invändningen man kan ha är att det blir onödigt dyrt. Du behöver alltså inte toppdressa. Det viktigaste är nu att se till att gräsmattan inte torkar ut, speciellt i soligt läge. Det bästa du kan göra är att lägga ut fiberduk över gräsmattan, tills den har grott ordentligt. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon