Full version: Vindruva, zilga
mogge92
Hej Hej! Jag har funderat på att köpa en eller två vindruvsplantor av sorten zilga. Jag skulle gärna vilja ha lite odlingsråd, ex hur man beskär också vidare yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att låta den växa ganska fritt de första 4-5åren och bara binda upp den mot en husvägg. Sedan börjar man gallra bland grenarna på senhösten innan jul så man får en glesare växt.

Ungefär såhär gles

Under sommaren kan man sommarpincera staketvindruvan precis som man gör med alla andra vinrankor (de skott som inte har frukter kortas in så bara 4 blad återstår, de rankor som har frukter kortas in ca 2 blad efter den sista klasen).

Så mycket gödning brukar inte behövas men man kan behöva vattna det första året samt under extremt varma somrar ifall man har mycket väldränerat, vinrankor har djupt rotsystem och klarar dock ofta torka bra.

Zilga tar ganska stor plats, runt en 10kvm:s vägg brukar den kunna fylla upp med sin stora bladmassa.
mogge92
Jag hittade zilga på rångedala plantskola: zilga Men vad är skillnaden mellan en vanlig planta och en solitär?
Lady Hamilton
mogge92 du kan kolla i mitt album på min Zilga Den är väldigt lätt odlad och man kan beskära plantan lite hur som hellst. En solitär planta betyder att den växer "ensam" Och vanliga plantor är de plantor som man planterara och låter växa tillsammanas.
Ophelia
Den har även väldigt goda bär happy.gif

Aromatiska och inte bara söta.
Åsa, mälardalen zon 2
De solitärplantor som säljs brukar ofta vara större och äldre än de "vanliga" plantorna.
mogge92
Precis som jag misstänkte happy.gif men när är det dags att köpa druvor då? kanske jag ska vänta tills slutet på maj?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon