Full version: Penséer
The Poacher
Katastrof! fear.gif

Har dragit upp penséer, och nu talar vi inte ett par tre krukor utan några hundra för att plantera runt våra fruktträd. Lite färgkllickar i gräsmattan.
Det gick så bra att min granne fick några och då berättar hon att de först blommar andra året! Men hon var inte 100% säker...

Stämmer det?!!! sos.gif

Vi planterade frön i början av mars och har nu börjat plantera ut de små plantorna, men blir det inga blommor i år så vore det ju tråkigt.
Visst, klantigt att inte kolla sånt men har man mer energi och engagemang än erfarenhet så blir det så ibland.

/TP
Gåsis
Jag tror penseér blommar första året, åtminstone gjorde mina det. Ju tidigare sådd, desto tidigare blomning men samma år.

Det blir nog fint hos er båda.

/Åsa
Irene_L
Jo penseér blommar första året. Det är en ettåring, men spara fröna så kan du så egna nästa år. Man vet då inte vilken färg det blir eftersom de korsar sig med varandra.
Eva 33c
Visst kommer de att blomma när du sått så tidigt.
Kanske tänkte hon på att man kan så penseer senare på säsongen, övervintra småplantorna och sedan få väldigt tidig blom nästa år. Jag har aldrig provat det själv då övervintringen av den lilla plantan är lite vansklig hos mig. En del här på forumet har sått sina penseer i nov-dec och får lika tidig blomning som "köper-plantorna". Dina kommer också att blomma men lite senare.
The Poacher
Jag torkar tårarna och tackar för hjälpen thanks.gif

Lady Hamilton
Du har redan fått bra svar tummenupp.gif Men du kan gå in å titta i mitta Penseé album om du vill
The Poacher
Tjusiga bilder, my Lady. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon