Full version: Avenbokshäck
Julia03
sos.gif

Hej!

Jag planterade en avenbokshäck förra våren. Jag beskar sidorna första gången nu i vår.
Plantorna har tagit sig väldigt bra men jag undrar om det är någon
som kan ge mig råd om jag ska ta bort staketet. Enligt några jag talat
med så skulle det skugga för mycket för att plantorna ska få tillräckligt
med ljus nertill.

Någon som kan ge mig ett råd? Är väldigt vankelmodig.

Den längsta delen av häcken sträcker sig i öst-västlig riktning. Bifogar ett foto
taget 17 april på morgonen. Som man kan se så skuggar staketet
jättemycket. Visserligen kommer ju solen att stå högre längre fram i sommar men ändå!
Trädgården ligger annars öppet och har sol hela dagen.

Men eftersom jag har gångväg utanför vill jag naturligtvis att häcken ska bli rejält tät.

Hjälp! Hur ska jag göra?????????

thanks.gif på förhand!

pusillus
Jag är ingen expert på häckar precis men som jag tror,,,så är inte skuggan av staketet är så farlig men däremot tycker jag det ser ut som om den står lite för nära staketet,tänker att den kanske behöver lite mer luft omkring sig, dessutom är det väll synd att skymma en så snygg häck?
Julia03
smile.gif
Hej!
Och tack för svaret! Anledningen till att den står så nära är ju att jag så småningom ska ta bort
staketet och tänkte göra häcken mycket smal. Av Ditt svar att döma så skulle väl staketet
inte ha så stor betydelse var gäller ljuset men att det står så nära - det kan ju bli ett problem!
Så ja - jag förmodar att det är bra om jag tar bort det. Men kanske jag inte behöver göra
det i år?!?!
g.gif Hmm
Gossen Ruda
Avenbok som inte får ljus på en sida blir snart enkelsidig. Det dröjer dock ett par år eftersom den inte är så tät än, den får ljus från andra sidan. Men du får hålla koll på den så den inte förtvinar. Ett förslag är annars att ta bort varannan spjäla i staketet, nu eller om något år.
Cilla
Jag skulle göra som Ruda/Åke föreslår, men ta bort fler plankor i staketet. Även om varannan planka inte skuggar hela dagen så påverkar det avenboken att satsa på mycket mindre tillväxt åt det hållet. Jag skulle satsat på att behålla nedast lite av staketet kvar för att behålla det som enkel avskiljare mot vägen, men inte så mycket att det kunde störa häcken att om ett par år bli en mycket bättre avskiljare.
Julia03
thanks.gif
Hej!

Efter Era svar kommer jag att göra följande 1) Kapa staketet utefter nedre tvärslån 2) Några spjälor får
sitta kvar (kapade naturligtvis!) som stöd för att jag ska kunna 3) Fästa brädor nedanför utefter hela staketet
för att inte jorden ska rinna ut. Tror detta blir bäst! Och det kommer säkerligen
inte att se så konstigt ut på utsidan. Föreningen ska dessutom plantera lavendel och kantnepeta där.
Det kommer ju att skydda rötterna mot blåst och sol.
Tack återigen! Ha' en skön vår - den kommer tillbaka nu i veckan!!

blomma.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon