LPW
Vi har en minimal tomt och då menar jag verkligen minimal. Vi har tänkt att plantera rosa ölandstok (bor relativt "kustnära") vid kanten av den lilla gräsplätten som är på framsidan av vårt hus, men skulle ev vilja plantera ett litet träd där också. I övrigt har vi några stora betongkrukor som vi vill fylla med växter.

Vi har en hel del sten på tomten, husets fasad är i cederträ och det ligger som sagt så att vi ser lite hav så rosa ölandstok känns klockrent, men vad passar mer? Vi funderar på att peta ner lite takökar (heter det så?!) mellan en del stenar, kanske plantera lite kaprifol och ev björnbär, men var kan man tänkta sig för träd (får inte vara alltför stort och i och med att tomten ligger på sprängsten så har vi inte jättemycket jord) och vad kan man sätta för växter i våra betongkrukor?
Hannele
CITAT (LPW @ 22-04-2007, 13:49) *
Vi har en minimal tomt och då menar jag verkligen minimal.
vad kan man sätta för växter i våra betongkrukor?

Min mor har en minimal balkong och där planterar hon det hon tycker om. rose.gif

[attachment=1620:399luktarter.JPG]
Kryddor, tomater, luktärtor, sommarblommor och annat.
Alexander-VG-zon3
om ni bor vid kusten får det ju va växter som klara kust klimat , hur pass nära bor ni vid kusten? och i vilken växtzon ?
LPW
CITAT (flaxss @ 22-04-2007, 14:26) *
om ni bor vid kusten får det ju va växter som klara kust klimat , hur pass nära bor ni vid kusten? och i vilken växtzon ?

Vi bor strax utanför Göteborg (har ingen aning om vilken växtzon det är). Jag skulle gissa på att vi bor knappt 1 km från havet.
Ophelia
Hmmm....finns ju små söta äppelträd som kan stå i kruka. Eller varför inte en syren? Kanske en trevlig liten busk/träd av persika? Körsbärsbenved är en riktig snygging på hösten. Kanske någon läcker japansk lönn eller varför inte något sött träd av vide?

Som växter i kruka kan ni ju ta ettåringar och på så vis byta inriktningar varje år om ni önskar. Annars kan ni ju odla mycket i perennväg. Varför inte fina kryddor som ni kan använda i matlagningen? Timjan av olika smak (krydd, citron, apelsin), fransk dragon, oregano (gulbladig och/eller grekisk), gräslök, kinesisk gräslök, mynta m.m.

Ska ni ha björnbär så välj gärna en sort som är taggfri. Thornless Evergreen har snygga blad, goda bär och är taggfri tummenupp.gif

Jag uppfattar även inlägget att ni vill ha något tillsammans med era tokar och sött till rosa skulle kunna vara kantnepeta som är blålila. En mycket bra växt som blommar igen efter en nedklippning när den vissnat ner. Drar till sig våra flygande vänner och erbjuder god nektar. Det är en tålig växt. Eller varför inte stäppsalvia. Även den är tålig och kan klippas ner efter blomningen och kommer igen. Finns vackra färger som skulle passa underbart till token.
LPW
CITAT (Ophelia @ 22-04-2007, 14:59) *
Hmmm....finns ju små söta äppelträd som kan stå i kruka. Eller varför inte en syren? Kanske en trevlig liten busk/träd av persika? Körsbärsbenved är en riktig snygging på hösten. Kanske någon läcker japansk lönn eller varför inte något sött träd av vide?

Som växter i kruka kan ni ju ta ettåringar och på så vis byta inriktningar varje år om ni önskar. Annars kan ni ju odla mycket i perennväg. Varför inte fina kryddor som ni kan använda i matlagningen? Timjan av olika smak (krydd, citron, apelsin), fransk dragon, oregano (gulbladig och/eller grekisk), gräslök, kinesisk gräslök, mynta m.m.

Ska ni ha björnbär så välj gärna en sort som är taggfri. Thornless Evergreen har snygga blad, goda bär och är taggfri tummenupp.gif

Jag uppfattar även inlägget att ni vill ha något tillsammans med era tokar och sött till rosa skulle kunna vara kantnepeta som är blålila. En mycket bra växt som blommar igen efter en nedklippning när den vissnat ner. Drar till sig våra flygande vänner och erbjuder god nektar. Det är en tålig växt. Eller varför inte stäppsalvia. Även den är tålig och kan klippas ner efter blomningen och kommer igen. Finns vackra färger som skulle passa underbart till token.

Tack för tipsen!
anna_rispan
Som träd kankse havtorn eller caragan.

En sån här plantering har jag sett också. Väldigt rosa. bakom alunroten så står det en suddig ölandstok. O så är det löjntansthjärta om jag minns rätt. Tror att det stod en rödbladig fläder längre bak i planteringen också..
Alexander-VG-zon3
CITAT (LPW @ 22-04-2007, 14:33) *
Vi bor strax utanför Göteborg (har ingen aning om vilken växtzon det är). Jag skulle gissa på att vi bor knappt 1 km från havet.

Göteborg är zon 2 ( 1) , som anna_rispan sa havtorn klara kustklimat och blir ett fint träd och går att beskära , och bra tips har du fått av andra som svarat
LPW
Jag har fortfarande inte fått varken ölandstokar eller träd för när maken satte spaden i marken för att börja gräva så visade det sig att jordlagret var max 1 dm och resten var sten. Vi har nu precis haft en grävmaskin här som grävt ur ca 40 cm (enligt handelsträdgården jag varit i kontakt med så skall det räcka med det djupet för att kunna plantera min ölandstok och ett mindre träd) och i morgon skall vi handla växter!

Vi är dock inte helt på det klara med träd ännu, men det lutar åt japanskt körsbär eller havtorn och vi skall även titta på hagtorn som min pappa trodde skulle kunna passa bra.
LPW
Ölandstokarna är på plats och det blev toppen! Vi har dock inte hittat något träd som känns "klockrent", men vi hittade en benved (Ophelia tipsade om "körsbärsbenved" i ett inlägg ovan, men jag vet inte om det är samma sak som den vi tittat på) som vi blev lite förtjusta i så vi kanske köper den trots att det är mer en buske än ett träd.
Mariann
Har precis planterat ett gäng rosa ölandstokar, där tanken är att de ska bilda en rosa matta och där i står nu 3 st silverpäron träd! Tror det blir rätt snygtt... kanske kan va nått?
Tullia
Kan väldigt lite om exakta växtval, så jag går mer på "känsla". Tror att det skulle vara snyggt att hålla sig till "kustväxter", d v s sådana som signalerar att de växer där normalt. Olika stora blad på det gröna, i olika former och färger (gärna att några drar åt det silvriga eller vinröda hållet. I övrigt tror jag att det blir bra med ton-i-ton. Någon mer sak i ljusrosa och sedan någon i vinrött. Inte i någon större mängd utan som komplement. Jag tänker lite på någon form av vindpinad gammaldags ros. (Liten och inte alltför maffig.)
Betty
Jag skulle absolut köpt en Vingad benved. Otroligt vacker höstfärg! och som det står i länken "Även på vintern är vingbenveden något utöver det vanliga." tummenupp.gif
Gåsis
Havtorn kan nog ge en hel del rotskott. Men benveden är fin, en sån skulle jag utan tvekan platera hos mig om bara klimatet tillät.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon