Full version: Köpa hagtorn online?
Argorat
Hej!

Jag skulle behöva förlänga min hagtornshäck ca 25 meter och undrar om man kan få tag på plantor på nätet? Är det någon som har bra erfarenhet av nå´n site så dela gärna med er...
Sen undrar jag om det finns flera sorters hagtorn? Och hur man i så fall ser vilken man har...

Ha en trevlig vår biggrin.gif

// Erik
Åsa, mälardalen zon 2
Hortogreen är den firman som brukar få bra kritik, de har dock bara en hagtornsort som häckplanta = amerikansk hagtorn som är den vanligaste sortensom man använder till klippt häck (10-pack för 199kr). Häckplantor är ofta bara en pinne med rötter på så det är inga större plantor.

Ring även runt till trädgårdsbutikerna där du bor och kolla priser det är inte alltid billigast att köpa på nätet när det gäller trädgårdsväxter.
Argorat
Tackar, tackar...
Betydligt bättre priser än runtomkring här
Sommartorparn
CITAT (Argorat @ 22-04-2007, 14:22) *
Sen undrar jag om det finns flera sorters hagtorn? Och hur man i så fall ser vilken man har...

Nog finns det ganska många olika sorters hagtorn, och om det är viktigt att häcken ser likadan ut hela vägen så kan det vara vanskligt att köpa över internet. Bättre att rådgöra med en kunnig plantskola, t.ex. om du kan ta med en gren med blad och bär på.

Här kan du läsa om olika sorter:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata/welcome.html

Jag vet inte om det går att föröka hagtorn genom sticklingar. I så fall skulle du vara säker på att du fick samma sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon