Full version: Vattenskott
Erik P
Vad menas med vattenskott? Och vad skiljer det från andra skott t.ex. årsskott?
Anders zon III
Vattenskott är mycket kraftiga skott som slår ut från nya ställen på stam och större grenar.
Cilla
Vattenskott, sk epicormiska skott, är ett "nödskott" som vedartade växter använder då de blivit av med för mycket bladmassa, t ex genom storm, åsknedslag eller en för hård beskärare.

De är de snabbast växande grenarna, som ger bladmassa snabbast. De får också fruktanlag, blom och frukt/bär så småningom, men det tar längre tid eftersom grenen är avsedd att i första hand återställa bladmassa.

Vattenskott växer till skillnad från andra årsskott ut strax innanför barken, och får därför alltid sämre infästning.

Man ser att det är vattenskott genom att vattenskotten länge växer rätt upp utan sidogrenar (=för att energin ska gå til blad och ej frukt), att bladparen på vattenskotten ofta sitter längre ifrån varandra än på vanliga skott, att grenen har en ljusare bark än övriga grenar och att grenkragen är mindre än på andra grenar i samma ålder.

Mer om vattenskott på äpple och päron här http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm.
Betty
Jag har en bondsyrén som består enbart av vattenskott... Det började så här...
Vi hade en fullvuxen syrén som inte stod så lämpligt (pga sin storlek) så vi sågade ner den helt och grävde upp den enorma rotklumpen. Rotklumpen lades bakom komposthögen så länge...
Döm om min förvåning när jag flera veckor senare upptäckte att klumpen hade fått massor av små skott! Jag beundrade den stympade busken för dess livskraft så det hela slutade med att vi baxade tillbaka den in på gården igen, grävde en stor grop och välte ner klumpen i hålet, vattnade, öste jord över den och trampade till.
Den växte till sej jättemycket och förra sommaren toppade jag alla grenarna på ca 20-40 cm's höjd. I vårvintras skar jag bort ungefär var 4:e "pinne". Nu är den ca 1,5 m hög och har ett trettiotal förgrenade grenar.
Jag planerar att ta bort ytterligare ca var 4:e gren nästa vårvinter. Eller går jag för fort fram då? Bör jag vänta ytterligare nåt år?
Riskerar denna buske att bli "farligt svag" när den blir större pga att den egentligen bara består av vattenskott?
Cilla
Skott från gömda adventivknoppar på syrén beter sig helt annorlunda än i träd, och på syrén är skillnaden mellan sådana skott och andra, t ex rotskott, är närapå helt obefintlig. Iallfall såvitt jag kan se och har erfarenhet av. Bondsyrén blir inte så kraftig att den behöver starkare greninfästningar än vad de gömda anlagen hinner med att bygga upp under de år de växer i längd.

För att hålla en syrén tät behöver man bara ta bort de äldsta rotskotten. De kan bli 10-20 år innan de glesar ur sig och blir så höga att man inte ser blommorna nedifrån.
Betty
Tack för svaret! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon