Full version: Avenbok
zynk
Jag står i begrepp att plantera krukodlad avenbok. Har sedan tidigare E-plantan fk Stenshufvud men nu undrar jag om det går lika bra med "vanlig" avenbok (just denna kommer från Holland). Någon som vet?
Bor i zon 2-3.
zynk
*puffar* confused.gif
MariaS
Din tidigare Stenhufvud är från "svensk frökälla" (svensk stickling) och härstammar från svenska viddernas dragningar och jordar. Det vill säga att man kan garantera de svenska förhållandena. Detta får man betala för. Svensk kvalitet på vedartat är inte att förakta.
Nu till den holländska avenboken. Så här års brukar det gå bra att odla utlänningar. Då har de hela sommaren på sig att komma ikapp svenska förhållandena. Du kan nog lungt chansa och plantera.
Fast de är nog inte krukodlade hela vägen (Hoppas jag). De är nog bara inkrukade för försäljning. Ta försiktigt loss krukan för säkerhets skull och se så att inte hela krukan är en stor rotsnurr, utan att plantorna har friska fina rötter.

MariaS
Lonicera
Hej, med E-cert. garanteras att just den plantan från den frökällan är härdig för den zonen som anges. De är utvalda, odlade och testade i vårat klimat. Samt att det är garanterat rätt sort du får och inte någon annat.

När det gäller växter där frökällan är från andra länder finns det risker med att dessa fryser tillbaka under våra svenska förhållanden. De börjar sin invintringsprocess efter nattens längd och detta ligger i deras gener. Det går därför inte att vänja en planta som inte är härdig i Sverige med att plantera den på våren.

Hur härdig just Avenbok från Holland är vet jag inte.

Och krukodlade plantor är ofta av väldigt bra kvalité då dessa planteras om i plantskolan och då får en viss rotbeskärning. Det är därför den ofta är dyrare. Är krukan full av fina rötter när man plockar ur denna ur krukan är det en bra planta.

Hälsningar Lonicera
zynk
Okej, tack för svar!

Känns som att jag hellre satsar på lite mindre e-plantor från Sverige då istället för billiga från Holland. Vet heller inget om plantskolan i fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon