catlady
22-04-2007, 17:12
Ja, då var det dags igen. Nu tror jag att jag att nr 1 är jordgubb, stämmer det? Eller har jag bara fler sorters ogräs?
Nr 2 ska tydligen vara ett plommon, någon som vet vilken sort?
Nr 3 gissar jag på körsbär, men min mor tror äpple. Vad tror ni??
[attachment=1638:IMG_1297.jpg]
[attachment=1639:IMG_1302.jpg]
[attachment=1640:IMG_1306.jpg]
Ophelia
22-04-2007, 17:30
Nr 1 är jordgubbe eller liknande (svårt att säga om det skulle vara en smulgubbe men det får du väl smaka dig till om du kan eller även en närbild på smultronblad). Nr 3 är körsbär eller liknande.
Vad du har för sorter har jag ingen aning om. Det är jag alldeles för dåligt för att kunna uttala mig om på bara några blommor och så här tidigt. Jag kan tycka det är lättare att kunna få se frukten samt veta hur stor växten/busken/trädet är.
catlady
22-04-2007, 17:48
Tack för snabbt svar Ophelia! Vad kul med en liten jordgubbe! Den sitter gömd under stora rabarbern just nu, men då ska jag nog ge den ett bättre ställe. Vill den ha mycket sol?
Att få veta sort på plommonet var ett long shot, jag vet. Men visst ser väl nr 3 ut som körsbär och inte äpple.
Ophelia
22-04-2007, 17:57
Allstå jag är inte säker på att det är en jordgubbe dock är jag mycket säker på att det är en Fragaria.
Du har en bild på ett äppelträd, bild nr 3 i en av dina förfrågningar. Den med rosa knoppar.
catlady
22-04-2007, 18:50
Jättekul! Menar du den med mörkrosa eller den med vitrosa knoppar (bild nr 3 i båda trådarna råkar ha rosa knoppar!)
Ophelia
22-04-2007, 18:58
Den med 4 bilder, 3.e bilden är äpple.
Den 3:e bilden på den andra förfrågan ser ut att vara en hagtorn av nåt slag. Ta gärna bilder av hela busken/trädet och vänta tills bladen är helt utvecklade. Allra helst ge en bildkavalkad från vår/sommar och höst.
catlady
22-04-2007, 19:09
Jag tog bara närbilder denna gången eftersom jag fick för mig att det var lättare att se då...

Får väl ge mig i kast med den där bildkavalkaden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.