|
catlady
22-04-2007, 17:44
Jag har ett bestånd av Jättebjörnloka i ena hörnet av trädgården. Grannen snackar om att spruta med gift, och jag har förstått att vissa kommuner kommer och sprutar åt en. Men jag vill sköta min trädgård någolunda ekologiskt och vill helst inte behöva spreja med kemikalier. Jag läste någonstans på nätet att man istället kan hugga av blomställningen mellan blomning och frösättning och bre på ett bekämpningsmedel som leder till att växten dör och inte kommer tillbaka. Är detta sant och vilket medel är det i så fall? Någon som har erfarenhet av bekämpning av Jättebjörnloka?
sqrulan
22-04-2007, 17:55
Jag blir faktiskt avundsjuk,skulle så gärna villja ha en jätte björnloka!
catlady
22-04-2007, 18:45
Menar du allvar?! Var bor du? Kom och gräv upp!  Vill du jag ska skicka en liten en till dig?
Gossen Ruda
22-04-2007, 19:15
En bra jättebjörnloka är en död jättebjörnloka. Finns ingen anledning till att ha kvar den inom landets gränser. Den breder ut sig ohämmat och kan ge svårläkta sår. Det borde även för den mest ekologiska odlare vara ok att använda bekämpningsmedel för växten är värre och av två onda ting får man välja det minst onda. Roundup heter svaret på odlarens bön.
Tillägg: Det går givetvis också att gräva upp den manuellt, risken är dock att man då väcker gömda frön i jorden förutom risken då för närkontakt.
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 19:22
åhh en sån skulle jag med vilja ha , hur sprider den sig ?? med frön eller igenom jorden ?
catlady
22-04-2007, 19:28
När du skriver Roundup, menar du då den sorten man köper på sprejflaska eller snackar vi dunkvis? Det är ju inte maskrosstorlek vi pratar om direkt... Blandmaschetterna är redan nästan 1 meter i diameter! Det verkar ju helt vansinnigt att halva landet utövar den grövsta bekämpning och att jag inom en timme fått två tillrop om önskemål!  Vet inte hur jag ska ställa mig inför det hela. Men Flaxss; om du kommer till Skåneträffen så kan jag ju ta med en till dig. Då bara gräver jag upp en liten ur trädgården.
Gossen Ruda
22-04-2007, 19:31
Förmodligen går det åt en del. Möjligen kan man testa min metod att bekämpa jätteparkslide: Kapa stjälken och häll ner Rounduplösningen i den ihåliga stjälken. En del kan skvätta ur men det växer ändå inget under en jöttebjörnloka.
Linus, vill du bli botad från jättebjörnlokabegäret så använd växtsaften som sololja. Bered dig dock på en fullständig hudtransplantation efteråt.
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 19:34
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2007, 20:31)  Förmodligen går det åt en del. Möjligen kan man testa min metod att bekämpa jätteparkslide: Kapa stjälken och häll ner Rounduplösningen i den ihåliga stjälken. En del kan skvätta ur men det växer ändå inget under en jöttebjörnloka.
Linus, vill du bli botad från jättebjörnlokabegäret så använd växtsaften som sololja. Bered dig dock på en fullständig hudtransplantation efteråt. jo jag vet att den är hemsk , men ändå vacker som bara den . hur får man skador att man rör den ?
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 19:43
CITAT (catlady @ 22-04-2007, 20:28)  När du skriver Roundup, menar du då den sorten man köper på sprejflaska eller snackar vi dunkvis? Det är ju inte maskrosstorlek vi pratar om direkt... Blandmaschetterna är redan nästan 1 meter i diameter! Det verkar ju helt vansinnigt att halva landet utövar den grövsta bekämpning och att jag inom en timme fått två tillrop om önskemål!  Vet inte hur jag ska ställa mig inför det hela. Men Flaxss; om du kommer till Skåneträffen så kan jag ju ta med en till dig. Då bara gräver jag upp en liten ur trädgården. japp vill kanske ha en , ska bara överväga för och nackdelar innan jag bestämmer mig för att plantera en sån
catlady
22-04-2007, 19:45
Flaxss; Blomställningen kan bli 3 meter hög och 10 cm tjock, och så full med frätande växtsaft... Om den bryts av så stänker det, så de är naturligtvis svåra att röja. Och så förökar de sig aggressivt med gigantiska bladverk som täcker alla annan vegetation, och med rotsystem som trycker ut annan växtlighet och tar över hela områden. Tjoho.
ingrid fuxwall
22-04-2007, 19:55
Välkomst hälsningen när man kom till Örtagården i Grebbestad, har glömt namnet. Var juste en sådan planta och den var så magnefik.
ingrid
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 19:55
CITAT (catlady @ 22-04-2007, 20:45)  Flaxss; Blomställningen kan bli 3 meter hög och 10 cm tjock, och så full med frätande växtsaft... Om den bryts av så stänker det, så de är naturligtvis svåra att röja. Och så förökar de sig aggressivt med gigantiska bladverk som täcker alla annan vegetation, och med rotsystem som trycker ut annan växtlighet och tar över hela områden. Tjoho. då får jag klä mig skyddande och och gasa fröna . men är det bara med frön den sprider sig med ? kan ju stänga in den i en gigantisk kruka
catlady
22-04-2007, 20:14
Jag vet inte om den skjuter rotskott också, det skulle inte förväna mig. Men man kan säkert ha den i kruka eller nedgrävd tunna, och så passar man på den så att den inte fröar av sig. Sedan är det ju inte några problem att röja dem när de är små, men man får väl ha skyddshandskar. Ingrid: Hur menar du med välkomst-hälsning? På nätet eller runt entrén någonstans? Det verkar ju som att det är många som tycker om Jättebjörnlokan.
Piccante
22-04-2007, 20:28
CITAT Idag odlas inte jättelokor eftersom de är alltför konkurrenskraftiga och det visat sig att deras saft kan ge upphov till kontakteksem och svårläkta sår då den kommer i kontakt med huden i solsken. Naturvårdsverket rekommenderar att arten skall utrotas, inte bara för att dess saft orsakar hudbesvär, utan även för att den på många håll i Sydsverige invaderar naturliga biotoper och tränger ut inhemska växtarter. Klippt ur Virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/heraman.htmlOm man ändå ska envisas med att odla invasiva ogräs så odla hellre jättebalsamin Impatiens glandulifera, den växer som bara den men är inte giftig och faktiskt rätt snygg. Men jättelokor är ett elände speciellt om man bor nära vattendrag då den tycks gilla fuktig, näringsrik jord och fröna kanske transporteras med vatten? I Viskadalens nedre del mellan Varberg och Skene är jätteloka lokalt ett stort problem idag för de blir inte av med den från åbrinkarna, den tar över totalt på vissa håll.
Andypandy
22-04-2007, 20:47
CITAT (flaxss @ 22-04-2007, 20:43)  japp vill kanske ha en , ska bara överväga för och nackdelar innan jag bestämmer mig för att plantera en sån När dina släktingars barn kommer och hälsar på... och kommer på den briljanta iden att utöva "svärdsfäktning" med dem.. eller ha de som låtsas paraplyer... hoppas du trivs bra på akuten sedan... och vid framtida släkträffar.
catlady
22-04-2007, 20:53
Ja, nu har vi väl "gone full circle" med det här och är tillbaka på utrotningen. Jag får väl kolla med kommunen vad de rekommenderar...
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 20:54
CITAT (Andypandy @ 22-04-2007, 21:47)  När dina släktingars barn kommer och hälsar på... och kommer på den briljanta iden att utöva "svärdsfäktning" med dem.. eller ha de som låtsas paraplyer... hoppas du trivs bra på akuten sedan... och vid framtida släkträffar. har redan kommit på en liten skylt där det står OBS och sen nån finurlig text nedanför . jag tror jag ska testa en faktisk . ska tänka lite på det mer
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 21:06
man får ju klippa veck blommorna ( ta på sig rejält ) man kan ju klippa innan dom kommer upp så högt . och odla den i kruka . sen fröna blir ju snygg prydnad inne å vill man inte ha dom inne så tar jag svart plast och så soltorkar jag fröna i en vecka . plus en liten skylt . men där har inte varit många släktträffar i det huset men för säkerhets skull . och sen får den väl själv se om vad den gillar mitt öken klimat ( torrt å +40c ) . och skulle jag bli trött på den får nån komma och döda den eller får den gift över sig . skulle allt bli skit av det så får jag skylla mig själv
sqrulan
22-04-2007, 23:04
CITAT (catlady @ 22-04-2007, 19:45)  Menar du allvar?! Var bor du? Kom och gräv upp!  Vill du jag ska skicka en liten en till dig? Jag har skickat ett meddelande till dej! Lite galen måste man få vara!!!
Alexander-VG-zon3
22-04-2007, 23:34
CITAT (sqrulan @ 23-04-2007, 00:04)  Jag har skickat ett meddelande till dej! Lite galen måste man få vara!!!  jag hänger med på detta , galen men smart skadar inte
Det kan ju vara bra att ta bort den om man skall gå där eller om man har barn. Men att försöka utrota den är ju meningslöst. En kuriositet är att den verkar kunna utnyttja de långa sommardagarna effektivt. Därför växer den ännu bättre längre norrut, och blir större där. Så i Norge kallas den Tromsøpalme.
Min mamma plockade hallon i ett snår med några jättebjörnlokor. Hon fick massor stora blåsor på armarna som sedan sprack och blev öppna sår som gjorde jätteont flera månader efter.
Visst är de vackra men de ska utrotas
Eva 33c
23-04-2007, 10:06
Jag undrar om det finns flera olika underarter av denna växt. Min far fick en "jättbjörnloka" i present någongång på 60-talet. Den planterades i rabatten i Falun och bildade en planta som återkom varje år och blommade med en 2m hör blomställning. Fröställningen fick sitta kvar hela vintrarna som en jätte-eternell. Aldrig att vi hittade någon fröplanta eller att den spred sig med rotskott. När huset såldes i mitten av 70-talet grävdes plantan upp och flyttades till stugan i Älvdalen. Där står den fortfarande kvar och blommar varje år på samma sätt. En jättebjörnloka som beter sig så skulle jag gärna ha i trädgården men då man inte vet vilken art detta är så är det inte lätt. Kanske kan jag ta en rotstickling om jag bara kommer till Älvdalen vid rätt tidpunkt. Min bror äger stugan nu så det är ingen omöjlighet. Är det någon av er här som har ytterligare kunskaper/erfarenheter om olika sorter av jättebjörnloka?
Gossen Ruda
23-04-2007, 10:20
Det står lite om artförvirringen på Virtuella floran.
Eva 33c
23-04-2007, 10:38
Jag har läst det där på Virtuella floran förut (en av mina favorit sidor när det gäller växter ) och tyckte det var intressant. Skulle vara roligt att veta om någon mer här har en sån form av "jättebjörnloka" som den jag beskrev i förra inlägget. Kanske kan jag ta frö från den om jag hinner någon gång . Skulle vara roligt om det gick att identifiera arten.
CITAT (Eva 33c @ 23-04-2007, 10:38)  Jag har läst det där på Virtuella floran förut (en av mina favorit sidor när det gäller växter ) och tyckte det var intressant. Skulle vara roligt att veta om någon mer här har en sån form av "jättebjörnloka" som den jag beskrev i förra inlägget. Kanske kan jag ta frö från den om jag hinner någon gång . Skulle vara roligt om det gick att identifiera arten. Hur tycker du egenligen att den skiljer sig från andra "varianter" av jättebjörnloka? Vad jag vet så sprider sig inte jättebjörnloka så speciellt mycket, den är bara så stor att den uppmärksammas vart den än växer.
Eva 33c
23-04-2007, 11:49
Den brukar ju beskrivas som "invasiv", vilket för tankarna till att den förökar sig på andra växters bekostnad. Citat från Virtuella floran : "Naturvårdsverket rekommenderar att arten skall utrotas, inte bara för att dess saft orsakar hudbesvär, utan även för att den på många håll i Sydsverige invaderar naturliga biotoper och tränger ut inhemska växtarter. " Och det är på den punkten jag tycker att "min" variant skiljer sig, eftersom den inte med bästa vilja i världen kan beskrivas som invasiv, en planta för 30 år sedan är fortfarande en planta, inte ens ett "bestånd". Men det kanske bara beror på att den inte växer i Sydsverige. Å andra sidan beskrivs den liknande i länken om Tromsö-palmen. Eller så är det inte någon "jättebjörnloka" alls (fast den ser ut så) vi har aldrig haft något vetenskapligt namn på den. Den finns hos min granne här också. Men i hennes trädgård verkar den ha frösått sig med tanke på spridningen där. Så tänkte jag
sqrulan
23-04-2007, 12:44
Jag tog med mej en björnloka som jag hittade uppe i fjället vid en stor å.Den växte några år med bara bladverket stort. Förra året kom denna jätte blomma 2-3 meter hög,den var sååå fin,men det var en som sade till mej att då den blommat kommer den att dö,suck.... Jag har ingen aning om villken sorts björnloka det var eller är,hoppas att den lever trots blommningen. Hur som helst så hoppas jag på en ny planta av catlady.
CITAT (sqrulan @ 23-04-2007, 12:44)  Jag tog med mej en björnloka som jag hittade uppe i fjället vid en stor å.Den växte några år med bara bladverket stort. Förra året kom denna jätte blomma 2-3 meter hög,den var sååå fin,men det var en som sade till mej att då den blommat kommer den att dö,suck.... Jag har ingen aning om villken sorts björnloka det var eller är,hoppas att den lever trots blommningen. Hur som helst så hoppas jag på en ny planta av catlady. Är du säker på att det verkligen var björnloka??? Kvanne eller fjällkvanne, är ju annars vanliga i fjällen. Kvanne går förövrigt utmärkt att äta.
sqrulan
23-04-2007, 13:02
CITAT (KURT @ 23-04-2007, 13:56)  Är du säker på att det verkligen var björnloka??? Kvanne eller fjällkvanne, är ju annars vanliga i fjällen. Kvanne går förövrigt utmärkt att äta. Vet ej! Men den hadde platta blomställningar,vita små blommor.Inte runda som kvanne!?
Eva 33c
23-04-2007, 16:48
CITAT (sqrulan @ 23-04-2007, 13:44)  Förra året kom denna jätte blomma 2-3 meter hög,den var sååå fin,men det var en som sade till mej att då den blommat kommer den att dö,suck.... Jag har ingen aning om villken sorts björnloka det var eller är,hoppas att den lever trots blommningen. Vår vanliga björnloka tror jag dör efter blomning. Det gör även kvannen. Men inte jättebjörnlokorna. Om jag nu förstått saken rätt. Så - om den lever så är det nog en jättebjörnloka!
Alexander-VG-zon3
23-04-2007, 17:05
sqrulan
23-04-2007, 17:28
Den såg ut exakt som jättelokan på bilden,det måste ju vara en sån jag hadde/har. Den ligger under snö ännu,så jag får väl se senare om den lever. Vad gjorde den där upp vid fjället?Måste ha varit nån fågel som spridit den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|