CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 23-04-2007, 14:00)

Jag tycker själv bättre om små plantskolor där de har själva odlat frön frögrunden men billigare är det förstås på Plantagen men bättre kvalitet på de andra!
Fast det är nog inte många plantskolor idag som ägnar sig åt frösådd. Kanske när det gäller en del sommarblommor (fast en lokal liten trädgårdsmästare här i Falun som bara säljer sommarblommor förökar det mesta matrialet med sticklingar som han köper och odlar upp.), knappast perenner, buskar och träd.
Många gånger tror jag plantorna kommer från samma ställe som Plantagens, men Plantagen kan erbjuda lägra pris eftersom de köper så stora volymer. Så jag tror att själva kvaliteten på den enskilda plantan är ungefär den samma på båda ställena. Även om undantag säkert finns, kanske åt båda hållen....
Sedan kommer ju andra saker in i sammanhanget, som kunnig personal som tar hand om plantorna i butiken, sortimentets bredd, service osv.
Men frågan gällde själva plantkvaliteten, så där tror jag inte att det är någon större skillnad.
Vi har årecis fått en Plantagen i Falun och jag tycker växterna ser jättefina ut än så länge.
En liten plantskola behöver heller inte vara bra
bara för att den är liten .