Full version: vindruvor
tussan
Hej går det bra att odla vindruvor i växthus. Blir de inte väldigt stora. Hur går det sen på vintern, fryser de inte sönder. Måste fråga lite har skaffat mig ett växthus nyligen. confused.gif
uno
Sensommaren 2005 planterade jag en Himroddruva i en stor urna i växthuset. Den klarade inte vintern. Sensommaren 2006 tog jag bort en golvplatta i växthuset. ´Gjorde hål i markisoleringsskivan så att jag kom ner till gruset och gjorde ett hål där jag grävde ner en ny Himrod: Jag gjorde tog bort plastkrukans botten och planterade den i gropen. Nu, i år, ser jag att den har klarat vintern och bryter fint. Du kan tro att jag är glad.
KURT
Skall man odla i kruka så måste man försöka minska temperaturväxlingarna (som kan vara ännu större i ett växthus). Då skall man ha så stor kruka (låda) som möjligt och isolera den vintertid.
ohlson
Alternativt borde man ju även kunna plantera i en kruka eller hink med drän.hål som grävs ner i ett land under vintern, för att skydda rötterna mor barfrost. Eller?
zaaritha
Vi har haft två druvsorter i växthuset i ca 15 år!
Den gröna dog för 2 år se´n, men den blå lever vidare!
Planterad direkt i jorden, täckes på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon