Hej går det bra att odla vindruvor i växthus. Blir de inte väldigt stora. Hur går det sen på vintern, fryser de inte sönder. Måste fråga lite har skaffat mig ett växthus nyligen.
Sensommaren 2005 planterade jag en Himroddruva i en stor urna i växthuset. Den klarade inte vintern. Sensommaren 2006 tog jag bort en golvplatta i växthuset. ´Gjorde hål i markisoleringsskivan så att jag kom ner till gruset och gjorde ett hål där jag grävde ner en ny Himrod: Jag gjorde tog bort plastkrukans botten och planterade den i gropen. Nu, i år, ser jag att den har klarat vintern och bryter fint. Du kan tro att jag är glad.
Skall man odla i kruka så måste man försöka minska temperaturväxlingarna (som kan vara ännu större i ett växthus). Då skall man ha så stor kruka (låda) som möjligt och isolera den vintertid.
Alternativt borde man ju även kunna plantera i en kruka eller hink med drän.hål som grävs ner i ett land under vintern, för att skydda rötterna mor barfrost. Eller?
zaaritha
28-04-2007, 19:09
Vi har haft två druvsorter i växthuset i ca 15 år!
Den gröna dog för 2 år se´n, men den blå lever vidare!
Planterad direkt i jorden, täckes på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.