|
Har massa stenar som vi plockat upp ur gräsmattan.. De har många olika former o storlekar. Har någon tips va man kan göra av dem i trädgården??
ingrid fuxwall
22-04-2007, 19:35
Det beror ju på hur stora stenarna är.
ingrid
Ja de e allt från ca:25cm i diameter till ca:70cm i diameter
majalisa
22-04-2007, 19:43
Jag har satt alla mina stenar runt rabatterna som kant. Det blir jättefint. Håller på att samlar ihop en hög till ett stenparti också. Lägger stenarna på hög. I ihåligheterna lägger jag jord, sen är det bara att plantera.
Blir de inte mycke ogräs o svårt att rensa då? Va planterar du förblommor då? Ja mena m stenhögen. För annars lät de ju riktigt bra.
ingrid fuxwall
22-04-2007, 19:52
Man måste göra någon slags STOP för det är svårt att få bort ogräs.
ingrid som testat
Marina Zon 3
22-04-2007, 20:21
Marina Zon 3 Okay jag är ganska ny på sånt här, så jag skickade nog mitt tips lite fel. Jag har stenar överallt och har nog ett tips eller två om du är intresserad.
catlady
22-04-2007, 20:35
Om man inte vill klippa gräset för hand med sax flera gånger om året så rekommenderar jag inte att ha ojämna stenar runt rabatterna som gränsar till gräsmattan, oavsett hur fint det är. Men om man har stenläggning, singel eller grus, så är ojämna naturstenar en fin och praktiskt avgränsning till rabatter. De riktigt stora stenarna kan man lägga på rad (med ca 1 meter mellan varje) där man vill ha en större avgränsning på tomten, och kanske måla dem vita (vanligt i Skåne). Det kan vara mellan trädgårdsdel och infarten, eller längs med tomtgränsen. Om man har eller vill anlägga något slags vatten i sin trädgård så är ju stenar nästan ett måste.
Ja vill inte klippa förhand flera gånger på sommaren.. men som avgränsningar har vi heller ingen nytta av dem. Men Tack för era svar!  Vill gärna se bilder m.. Just lite annorlunda men vackert vill ja göra av alla stenar.. gärna fler tips
Om de är släta och runda kanske du kan använda åtminstone de mindre stenarna till en kullerstensbeläggning? Har själv planer på något sådant, men stenarna i min trädgård är nog lite mindre än dina. Jag tycker ofta man ser bilder i böcker och tidningar på snygga blandade markbeläggningar, t ex med större plattor blandat med kullersten.
ha inte sett så mycket bilder själv på de... men de e nog inte så slta de stenar vi har att man kan göra något sådant av dem.
mamamaggan
23-04-2007, 14:22
Har väl inget annorlunda råd att ge . Vi har gott om stenar på vår sommartugetomt och vi har gjort en stenmur , utan cement , och tänker göra muren dubbel.
Har tänkt att ha jord emellan , inuti , murarna och ha lågväxande kryddor där.Idag har jag mina kryddväxter på ena sidan om muren och de trivs fint. Vid ena änden har vi satt ett par rosbuskar inramade av ett par stora flata stenar vilket gör att det blir varmare för dem. I andra änden av muren har vi en " öppen spis" av sten och cement . Den stod redan där från början men på ena sidan av den har vi satt björnbär som trivs bra. På andra sidan har jag tänkt sätta kaprifol i år. Vi har en av våra uteplatser , den soligaste , vid muren och det är härligt med de olika dofterna när man sitter där.
När den dubbla muren är klar så ska jag på utsidan , där jag inte har kryddor , ha pioner och löjtnantshjärta.
Vi har stenar runt våra rabetter men tycker inte det är så krångligt att klippa gräset ändå. Den sista biten mot stenarna tar vi med trimmer , det måste man väl göra även om man har andra saker vid kanten.
thomasini
23-04-2007, 15:05
Jag har massor med stenar på gården, det kommer bara mera ju mera gräver och ändrar om. Har gjort några sådana här små bassänger med stenar runt som jag har tänkt att odla örter i denna sommar.
snillan
23-04-2007, 20:42
Hej
Vi har också en trädgård där vi gräver upp mycket sten.
Vi har dels kantat en rabatt som ligger i anslutning till huset, med 2 sidor mot husgrunden, med runda stenar, de sidor som ligger mot huset har fått en kant på ca 30 cm med runda stenar, de sidor som ligger mot gräsmattan har kant av slipers( för att lätt kunna klippa gräset ända mot rabatten)
Sedan har jag en annan rabatt mot husgrunden i sutteränplan, där har jag först kantat rabatten mot gräsmattan med platt kantsten, sedan har jag lagt runda stenar i hela rabatten och lämnat små hål där jag planterat växter som är ganska låga max 30-35 cm i höjd och växer lite bulligt, det är blommor i blått och cerise , vilket blir snyggt mot de grå stenarna, jag har lagt några lite större stenar här och där och resten är lite mindre stenar. Den rabatten har vi fått mycket beröm för av förbipasserande.
Nu på våren blommar det av pärlhyacint och scilla, till sommaren blommar , murarklocka, näva, kantnepeta, ceriseröd lupin, liten krukros, en buxbom.
Jag älskar också sten, så det är kul att kunna använda dem.
Snillan
Alpiner i Halmstad
24-04-2007, 07:46
Lycklig Du som är stenrik. Vi har hämtat alla stenarna omkring gamla skogsvägar. Upphöjda bäddar med sten som stomme ger naturliga växtplatser. Välkommen till: www.alpiner.se M.v.h. Bernt
TACK för alla era tips! De ja gilla bäst e nog stenpartier.. att andra växter kan växa i och runt. Tar gärna mot flera ideer och förslag. Emmtil
kerstin z5-6
26-04-2007, 23:00
Välj gärna kantiga stenar till stenpartier -de runda passar sämre i stenpartier -
har ingen fler stenrika ideer?
Ewa smålänska höglandet
02-05-2007, 07:06
Susann N
04-05-2007, 18:58
Vi är också stenrika  I vår (nygamla) trädgård har jag återuppväckt en gammal rabatt framför huset. Jag har flyttat ut rabatten en bit från husgrunden och fyller nu upp med stenar mellan husgrunden och rabatten. Det är snyggt nu speciellt på våren innan rabatten fått fart.
Ewa - Vilka fina bilder! Va härligt de såg ut! Men ha säkert varit en hel del jobb innan ni hade de så där fint! Susann N - Bra ide! Men har du bara liknande stenar o alla i stort lika stora då?
Susann N
05-05-2007, 11:51
CITAT (emmtil @ 05-05-2007, 11:18)  Susann N - Bra ide! Men har du bara liknande stenar o alla i stort lika stora då? Jag sätter lite större i kanten närmast rabatten (kanske gräver ner dem pyttelite om det behövs för att de inte ska sticka upp för mycket). Sen fyller jag innanför med lite mindre, i stort sett kanske ungefär 10-15 cm. Det blir som en liten stengata!
Jag tänker använda mina stenar till dels en fågeldamm, där jag lägger ut, kanske gräver ned lite och sedan har cement imellan. Detsamma skall jag göra för att få små gångpartier, och variera det med andra material, kanske egentillverkade cementplattor varvade med dom här stensatta partierna. Sedan skall jag pensla cementpartierna med yoghurt,...för jag vill ha mossa på dom lite här o där...det blir nog bar med tiden. Härligt med så många ideer ifrån allihop!!
lottapotta
16-05-2007, 16:38
Om du har t.ex. en stor surjordsrabatt med rhododendron och olika typer av ljung, så är det jättefint att ha både större och mindre stenar i den. Det blir lite "naturlandskap" över det hela, om du förstår hur jag menar.
fredwel
16-05-2007, 20:36
Ewa - Det där var riktigt, riktigt snyggt. Första gången jag ser en damm som ser ut som jag själv skulle vilja att en damm i min trädgård skulle se ut, och inte bvara som ett nedgrävt badkar.
/fredrik
Man kan göra så här t.ex Del av skuggrabatten Det mesta utom krypthujan är nyplanterat sedan i höstas. Tidigare var här endast en grässlänt.
sqrulan
19-05-2007, 14:09
Så här har jag gjort min uteplats.
Och här är det skiffer sten.
Stenrika ja det är vi med,,,,[attachment=3014:sten_berg__19_maj.jpg][attachment=3015:ilite_me...__Smal l_.jpg]
Vår tomt är sten på sten osså lutar det rejält så vi började samla sten,, till höger är det rätt så klart med plantering och så finns det en mycket praktisk trappa fast de ser man nog inte,, till vänster på högerbilden ska det planteras mera,, där är bara en kaprifol och lite myskmadra,, ev ska de upp lite sten till,, lite mycket men vi har liksom jämnat och förberett för gräsmatta nedanför och för växthus,,och var skulle vi göra av alla stenar
Hej, vilka jättefina jobb ni har gjort i era trädgårdar!!! Blev enormt sugen på den grunda fågeldammen, vad har man under en sådan, för det är väl nån skyddsduk under? Jag vill ha en väldigt grund damm - det var så himla fiiint!! Undrar också vad ni använder för "fogmaterial" mellan stenar då ni t.ex bygger en gång. Använde idag en liten påse fogsand, men blev förvånad över att den inte var grövre... mer som sandlådesand... hade väntat mig mer som "finmalet" grus.. typ stenmjöl? ZaraP
Jag la ett plast på gräsmattan, fyllde på med lite finare sand och fyller på med stenar allt eftersom. Då får man inga tråkiga kanter att hålla efter utan kan köra med ena gräsklipparhjulet på sanden och klippa gräset runt om. Visst kommer det lite ogräs i sanden, men det är lite och sniglarna verkar inte heller förtjusta i sanden.
Karrolina
24-06-2007, 17:21
Några tips på vad man kan göra med gigantiska ( ca 1 kubikmeter) sprängstenar vi "hittade" när vi dränerade om huset? Ca 6-7 st..
fredwel
08-07-2007, 16:52
CITAT (Karrolina @ 24-06-2007, 18:21)  Några tips på vad man kan göra med gigantiska ( ca 1 kubikmeter) sprängstenar vi "hittade" när vi dränerade om huset? Ca 6-7 st..  Bygg en liten kulle/stenrös, skaffa lite mindre sten eller skärv att fylla ut mellan med. Dit med plantor och kanske ett vattenfall? /Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|