Full version: Klätterväxt-störar
jenniepennie
Jag har en idé. Det här är vår kolonilott som den såg ut när vi köpte den förra våren.
[attachment=1656:lotten.jpg]

Längs med vägen, till höger om diket, satte vi upp ett staket för att få lite mer ombonad känsla. Men det räcker inte. Det känns iaf öppet och kalt. Så vi går o funderar på häck, men det är ju så s-tans svårt att välja! Och det är dyrt o det får inte blir fel o det ena med det tredje. Så nu fnular jag på om vi kunde smälla upp något slags störar med klätterväxter på istället, med kanske runt en meters mellanrum. Iaf på den kortare tomtgränsbiten (som går från pålen o till höger närmst i bilden).

Någon som har synpunkter, råd, funderingar? Jag tänkte mig humle, pipranka, kanske nån klematis. Höjd på störarna? Vad för slags material i störarna? I Want Feedback
Cilla
Kring en kolonilott skulle jag personligen sätta en frukthäck. Antingen en friväxande med blandad plommon, körsbär, äpple och päron, eller en lepage- eller rak spaljéhäck med flera olika slags päron och äpple. Det är fantastiskt när man någon gång i livet får ett sådant utrymme att ha mpånga olika fruktslag på liten och lättskött yta!

Men du ville ha förslag på klätterväxter och stolpar - materialet du väljer för stolpar eller stälningar beror förstås på hur länge du vill att det ska hålla. Gjutna cementhinkar med metallstolpar är nog det som håller längst, brunna kraftiga träpålar näst längst osv. Men blir det inte lite tråkigt med en rak rad med rakt upprättstående stolpar här? Kanske fundera i bågtermer istället. Enkelt, billigt och som håller iallafall i 10 år, är 8-10 mm tjopcka armeringsjärn som man böjer i bågar. De brukar göras i 6-meterslängder, och man sticker normalt ned dem i marken utan att behöva förjobba så mycket med hålen. Vid bågarnas ändar kan man sedan plantera klätterrosor som man bimnder upp längst bågarna. Vill man ha något i mitten som klättrar upp också kan man sätta nät med 1 dm-rutor (finns på byggvaruhus med grönklätt, tunt nät) som man fäster vid marmeringsjärnen. Sedan kan man sätta vilka självklättrande växtyer som helst. Bågarna behöver förresten inte sättas fot vid fot, den ena bågen kan ju ha sin fot i mitten av den andra också.

Själv har jag byggt en rosenkupol med böjda armeringsjärn och rutnät som kanske kan ge idéer också för ett tunnt växtstaket. Bilder här. Men som sagt - ett fruktstaket är min favorit!
Cilla
Här några bilder på rosenkupolen som kanske kan sätta sprätt på idéer om bågar till klätterväxtställningar. Det är bågvarianterna jag tänker kan inspirera. Kollar man noga på bilderna ser man det gröna, glesa rutnätet också. Passar utmärkt till klematis, rosenböna och de flesta självklättrande växter, liksom till rosor som man sticker in o ut ur näten. Syns knappt efter att bladen fallit heller.

jenniepennie
Å, vilken bra idé! Jo, jag kände att det kanske skulle bli lite "stolpigt" med bara störar, jag har så dålig fantasi idea.gif Och billigt o bra också med armeringsjärn (antar jag tongue.gif ). Ojojoj, det här tål att tänkas på.
thanks.gif
Cilla
Jämfört med det mesta i trädgårdssvängen är armeringsjärn helbilliga. Efter ett par båguppsättningar blir det kul också, man kan till och med få lite armeringsjärnsdille. 5mm är busenkla att böja, 8 mm böjer sig också av sig själv och 10 mm böjer man lätt på en person. Om det inte är alltför stenigt i backen är det lätt att få ned dem genom att bara sticka ned dem så långt man orkar, och låter man bågarna gå omlott kan man fästa dem vid varandra på flera ställen så att det blir stabilt. Skulle det bli instabilt på nåt ställe kan man sätta bågarna lite böjt, dvs inte i rät linje, och staga upp med ett rutnät, eller helt enkelt på något ställe också fästa en båge vinkelrätt mot den andra.När man väl har järnen är det svårt att inte göra fler kuligheter än man tänkt från början...

Jag trodde att jag skulle behöva svetsa järnen mot varandra, men med ståltråd som man najar runt många varv håller det och efter några år när det börjar rosta bort lindar man helt enkelt lite ny ståltråd.
Lonicera
Hej, jag kommer passa mig för störar i min trädgård i framtiden. Förra hösten blev hela humlestören tjock av Honungsskivling thumbdown.gif Humlen dog på en gång samt en Klematis som stod en bit ifrån. Det återstår och se hur syrenhäcken som också står en bit därifrån mår i sommar. unsure.gif
Aldrig mer störar för min del!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon