Elisabeth-Västkustkolonisten
22-04-2007, 19:54
Min dotter som bor nere i alperna söker efter en härdig , remonterande klängros. Dom har långa vintrar men med ett bra snötäcke
Vad skulle ni rekomendera? Jag har några förslag men ni kanske har bättre än jag????
Tack i dotterns nam
Elisabeth
Bengt i Särö
23-04-2007, 00:10
Hej Elisabeth.
Den härdigaste klängrosen är FLAMENTANZ röd dubbel den är inte remonterande men blommar mycket länge.
Förädlingstälet planteras 15-20 cm under jord (där grenarna kommer ifrån).
Jag har haft FLAMENTANZ i 25 år.
Hälsningar
Bengt i Särö
Balsgårdsrosorna är tuffa, Balder, Freja, Irma, Anna, zon 5 rosor, finns i mitt album " klätterrosor "
Det är svenska rosor/rotäkta och efter denna svåra vinter med en massa fruset klarade dom sig galant.
Louise Odier, Bourbonros är en annan mycket tuff klätterros, zon 5, finns också i mitt album, den fryser aldrig ner.
Dessa rosor blommar alla om.
23-04-2007, 10:13
Tack Kajsa och Bengt.
Flammentanz hade jag i min trädgård.
Kajsa jag är överraskad att din Louise Odier är so stor. Hos mig var den en buskros.
Skall titta lite närmare i ditt album men just nu måste jag till röntgen.
Är tveksam att hon kan köpa Balsgårdsrosorna i tyskland, har aldrig sett dom där. Blir dom höga? Dom skall klättra rund en rosbåge
Elisabeth
kerstin z5-6
23-04-2007, 10:36
Jag skulle välje en remonterande ros som gärna blommar på årsskotten -snön hjälper ju till om den finns
I tyskland finns ju ett jättestort utbud av rosförädlare/plantskolor

suck .. dit vill jag
Sympathie,Ilse Krohn, Superior® finns hos Kordes
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2007, 10:37
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-04-2007, 11:13)

Tack Kajsa och Bengt.
Flammentanz hade jag i min trädgård.
Kajsa jag är överraskad att din Louise Odier är so stor. Hos mig var den en buskros.
Skall titta lite närmare i ditt album men just nu måste jag till röntgen.
Är tveksam att hon kan köpa Balsgårdsrosorna i tyskland, har aldrig sett dom där. Blir dom höga? Dom skall klättra rund en rosbåge
Elisabeth
Hon kan köpa Balsgårdsrosor hos rosenposten i Danmark, postorder, de skickar till EU länder (det går även att välja tyskt språk på deras hemsida så de har troligtvis redan en hel del kunder från tyskspråkiga länder)
Ska rosen vara på en båge ska den helst bli 4 m eller mer. Freja kan säkert bli 3 m den blev hög på en ggn, men det finns andra för bågar som tex.
New Dawn, Paul`s Scarlet Climber, Wrams Gunnarstorp, Etude, Blaze, dessa blommar om.
Andra är American Pillar, Dr W. Van Fleet, Le reve, Polstjärnan, Russeliana, dessa blommar en ggn
Alla förslag är zon 4 eller högre, dom finns säkert alla hos Rosenposten.
23-04-2007, 21:10
Rosenposten glömde jag helt. Skall ge henne adressen dit.
Skall kolla runt lite där för hon har ju så lite tid att leta. Då är det enklare att fråga Mamma.
Ilse Krohn gillar jag själv
Elisabeth
Dortmünd kanske kan vara något? Otroligt rikblommig och remonterar.
dortmünd 2006 Dortmündros i juli förra året. Angreps i augusti svårt av svartfläckssjuka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.