CITAT (Panter @ 22-04-2007, 21:48)

Vad har pollinering för uppgift igentligen, vissa växter behöver väl inte pollineras?
Bär opollinerade växter frukt eller ej?
Vad innebär självpollinering?
Ex. Jag odlar vaxbönor i kruka innomhus, växten blommar och det blir bönor.
Jag tror inte växten har blivit pollinerad av våra enstaka husflugor.
Hur fungerar detta?
EX 2 Om ett äppelträd ger god frukt, då provar jag att plantera en kärna från dess äpple.
Blir det då ett äppelträd med samma goda frukt?
Hur fungerar detta?
Hälsningar Panter
Många frågor på en gång. Jag kan försöka att reda ut några av dem:
Vad har pollinering för uppgift igentligen, vissa växter behöver väl inte pollineras?Pollinering handlar om att flytta könsceller, rörliga (pollen, jämför med spermier) till motsvarande "äggcell" dvs fruktämnet i pistillen hos en honblomma. Vitsen med det hela är att överföra gener och öka den genetiska mångfalden.
Bär opollinerade växter frukt eller ej?Nu kommer vi in på överkurs. Oftast inte men givetvis finns det undantag som partenokarpa frukter som bildas utan befruktning och utan eg kärnor som kan gro, ibland ser man antydan till kärna/ frö men de är inte grobara.
Vad innebär självpollinering? ca 70% av alla växter är dubbelkönade så de kan själva ombesörja pollineringen genom att hanorganen (ståndare) sprider pollen till honorganet (pistillen).
Ex. Jag odlar vaxbönor i kruka innomhus, växten blommar och det blir bönor.
Jag tror inte växten har blivit pollinerad av våra enstaka husflugor.
Hur fungerar detta?
Bra fråga? Jag vet inte hur bönor fungerar, förmodligen självpollineras de. Vindpollinering räcker ofta, alla växter behöver inte hjälp av djur.
EX 2 Om ett äppelträd ger god frukt, då provar jag att plantera en kärna från dess äpple.
Blir det då ett äppelträd med samma goda frukt?
Hur fungerar detta?
Nej det blir inte samma frukt. växter har
dubbel befruktning, kärnorna är resultatet av en pollinering men frukten bildas av moderplantans vävnad så fruktens egenskaper avgörs av moderns gener, den nya generationen kan ju vara en blandning av vad som hellst om trädet blivit pollinerat i det fria så då vet man inte hur moderplantan blir.