Full version: Malvor, hur föröka.
Katti med torpet
...eller sugrötter har den väl naturligtvis men de tycks vara 2 meter ner i backen och dig kan jag inte gräva mig.
Jag har grävt upp alla växter ur en rabatt för att jordförbättra och rensa ur alla ogräsrötter. Det gick väl rätt bra till jag kom till Malvorna, (det är alltså frågan om plantor vid ett torp som säkert har fått stå orörda i 20 år). De har med åren blivit gigantiska och jag tyckte det var läge för delning. Lättare sagt än gjort. Roten var som en smärre trädstam! Sugrötter såg jag nästan inte till, bara dena vedklump till rot. Kruxet är att nu när de legat jordslagna en natt slokar alla skott. Därav min fråga, hur föraöka på bästa sätt? Kan man bryta av de nya skotten och sätta dem i kruka i förhoppingen att de rotar sig? Kan "vedträet" verkligen bilda sugrötter?
Gillan
Jag brukar flytta Malvor lite härs och tvärs, beroende på vart jag vill ha dem för tillfället. Men, de vissnar verkligen ner!! Det tar ett tag ( ett bra tag skulle jag nog vilja påstå ), och så kommer de igen. Håller du på och flyttar nu tror jag inte du behöver vara orolig utan att du får fin blomning i sommar. Se till så de inte torkar ut bara. Fast det gäller ju för allt förstårs. Det var min erfarenhet. Det kommer säkert de som har andra tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon