Full version: Stooooor gammal oxel
Fia N
Hej!

Vi ska göra om lite i vår trädgård och på baksidan av huset står en jättejättestor gammal oxel (fantastisk fin). En del av trädgårdsplanerna innebär plattläggning runt detta träd. Hur nära foten kan man gå med plattorna? Finns det någon generell regel för träd tex 50 cm ut från stammen eller något. Vill inte förstöra för den eller riskera att skada dem med att börja gräva förnära.

Hjälp... confused.gif

Fia
Cilla
Merparten av näringsupptaget har vuxna lövträd från "dropplinjen" och några meter ut (i marken under kronans utkant) - alltså inte i närheten av stammen. Detta gäller i om trädet står i en fri mark, dvs står det intill väg eller berg så finns inte rötterna eller deras näringsupptagning där, utan från dropplinjen och ut i en riktning där det finns jord. Lägger du stenplattor med sättsand eller liknande i en större del av detta rotområde så kommer det att påverka trädet högst negativt.

Men det finns flera alternativ:
- Om det passar sittplatsen, stamma upp trädet så att du kan sitta under kronan på stensatt mark och lämna näringsupptagande området fritt från stenplattor eller
- lägg Pelleplattor i gräs eller grus istället för sten på sand som underlag vid näringsupptagningsområdet, dessa finns att köpa bl a hos företaget VegTech Pelleplattan
Fia N
Hej Cilla och Tack för ditt svar.....men jag vet inte om jag förstod rolleyes.gif Vad menas tex med "dropplinjen"???

Trädet står nu bara ca 2 m från huset och den tog stryk när vi dränerade runt huset för ett par år sedan, det märktes. Det är därför jag är extra nervös nu....

Åt andra hållet kan den få mer rum om vi inte lägger plattorna så långt kanske, men det här låter knepigt.

Kan du börja med att förklara vad dropplinjen är kanske?

Fia
Lonicera
Hej, jag har sett ett antal stenläggningar runt träd och det ser sällan bra ut. Rötterna rör sig hela tiden och gör så att plattorna skjuter åt alla möjliga håll. Huruvida träden mår vet jag däremot inte.
Hälsningar Lonicera
Cilla
Jag menar att trädet tar upp mest näring i marken där grenarna slutar och några meter ut. Vid kronans gräns och utåt alltså. Dropplinjen kallas det för att det är där regnet droppar utan att bladen och grenarna hindrar. Här finns teckning http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Har en del av rotsystemet redan skadats eller begränsats åt ena hållet kommer trädet att påverkas negativt ännu snabbare om ytterligare del av rotområdet packas samman eller stensätts.
Fia N
Ajajajaj då.... Så det räcker inte med om jag skulle kunna övertala min sambo om att lägga dit grus (tex sjösten) istället för plattor......????
Markarbetet under är ju ändå väldigt kompakt.

Fia unsure.gif
Cilla
Hur mycket skada det gör beror på hur vitaliteten i trädet är och vilket underlag du lägger under gruset. Sättsand är det vanliga, det är lika dåligt som asfalt för trädet.
Fia N
Ok, tack Cilla, din kunskap har kanske räddat trädet.
Jag ska ta mig ett snack med sambon, det hör ju jag det.... coolgleam.gif

Här ska krävas gräsmatta, ingen sten.
Fia

Cilla
Ett mellanalternativ kanske kan vara trätrall som man utan att gräva bara lägger på syllar. Skapar man lite mellanrum i trallen så rinner vatten igenom.

Allt som förhindrar markpackning i det rotområde som inte är skadat är bra för trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon