Cassiopeia
Fick detta fina arrangemang med stenpartiväxter i kruka när jag fyllde år, men nu undrar jag vad växterna heter och hur de ska skötas... Vilka temperaturer klarar de? Kan de stå i direkt solljus?

Aquilegia
Det är en taklök och den rosa blomman ser ut att vara en strandtrift. Den vita vet jag tyvärr inte. Utan tvekan är det en riktig solplantering du fått, men om du inte haft den ute än så låt den stå lite skuggigt i början, ett par dagar, annars är risken stor att du bränner plantorna om det blir soligt den närmsta tiden (och det hoppas vi ju på!). De behöver inte ha det för fuktigt utan tål att få torka en aning.Troligtvis är plantorna hårt drivna i ett växthus eftersom de blommar redan så var lite försiktigt om det blir frostnätter.
Cassiopeia
Tack så mycket!
Jag tror att växterna stod ute redan när min kompis köpte dem för hon sa att de i affären hade sagt att de inte skulle tas in.
Roligt att veta vad det är för något. smile.gif
Toona
Den vita eller svagt rosa tycker jag ser ut som Mossflox
Den finns i lite olika färger och nyanser och blommar på våren
Det här är första gången jag skriver här på Odla och har ingen aning om hur stor texten på mitt svar blir
Men man måste ju börja någonstans unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon