Hannifer
Jag bara ÄLSKAR luktärter!

Eftersom jag odlar på en balkong brukar jag mest satsa på de lite lägre sorterna. Har sått tre olika färgvarianter av "Cupid" i år, men också "Cupani" plus att jag väntar på en fröleverans; "High Scent". Den ska få klättra på en spalje ihop med Ipomoea alba. sleep.gif

Jag tycker nog egentligen allra bäst om ljusa, pastelliga luktärter. wub.gif De känns mer romantiska på något vis. Inbillar mig att de doftar mer än de mörkare sorterna...
Märta-Linnéa
Ahhh luktärter! wub.gif

Minns att mamma hade luktärter som klättrade längs hela hönsnätsstaketet. Jag har försökt några gånger, men inte lyckats så bra. Jag får nog göra ett nytt försök, för jag håller med: de doftar ljuvligt.
Åsa
Ingen sommar utan luktärt här heller ! men i år verkar de vara extra "kittsliga" - b.l.a. har inte en enda High scent grott för mig - jag var så lycklig att jag fick tag i den för det ska ju vara den mst väldoftande just nu - å så gror dominte - ska ge dom några dar till innan jag mailar RV . även bl. de övriga är grobarheten trög- tur att jag satt många olika ! /Åsa
stina
Jag älskar också luktärter men har aldrig lyckats med dom. Det blir bara tunna, taniga hårstrålika saker utan blommor. Nåt jädra fel gör jag, men vad.... sad.gif
malin72
jag har provat at förkultivera luktisar men säger så här....jag gör det inte en gång till...så fort det blir lite varmare ute så sår jag direkt i krukar och det är stor skillnad dom är tjocka och fina från start tummenupp.gif det går så snabbt för dom när det väl börjar så 000.gif
Ragazza zon6
Stina!

Låter det inte som om du haft dålig fattig jord eller en ruskigt tråkig kall sommar då du försökte. jag är en total amatör men mina växer så det knakar.
Azola
Jag stämmer in jag med tummenupp.gif ingen sommar utan dem!
Eftersom jag ft. bara har balkong och inte tycker att det är snyggt med alla dessa långa stjälkar ...så har jag satt dem tillsammans med murgrönan och klockrankorna. Förra sommaren kom blommningen igån sent, men de blev vackert i slutänden med murgrönan och blommningarna av de två klättrarna.

Ds! jag köpte faktiskt luktärterna för en gångs skull...de var så knubbiga o fina) smile.gif
Hannifer
CITAT (stina @ 23-04-2007, 10:26) *
Jag älskar också luktärter men har aldrig lyckats med dom. Det blir bara tunna, taniga hårstrålika saker utan blommor. Nåt jädra fel gör jag, men vad.... sad.gif

Det kritiska, har jag hört, med om luktärter ska ta sig eller inte beror på om rötterna får tillräckligt med utrymme, -särskilt på djupet. Luktärters rötter är otroligt känsliga! Vid omskolning måste man vara ytterst försiktig... Kanske är det bäst att direktså luktärter, som Malin72 påpekade: Då slipper man ju vara nervös för att skada rötterna. yes.gif
Bodenblomman

Kan jag direktså luktärt i zon 6?
Hannifer
CITAT (Bodenblomman @ 23-04-2007, 20:07) *
Kan jag direktså luktärt i zon 6?

Jag vet inte hur länge det är risk för frost i zon 6, men jag tror att du kan direktså luktärter i maj om du täcker dem med säckväv eller liknande nattetid.
wolkenkrabber
jag har luktärtor för förstagången i år.. en sort som heter windsor... ska bli svarta/vinröda blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon