anna_rispan
Ja jag undrar om någon såg Hemma hos Jamie igår för jag missade vilken krydda han ahde i morotssalladen!!!
marskattan
Hejsan!

jag såg inte programmet men går det inte att hitta recepten på kanal 5:s hemsida?
KURT
CITAT (marskattan @ 23-04-2007, 11:13) *
Hejsan!

jag såg inte programmet men går det inte att hitta recepten på kanal 5:s hemsida?

Nej de har inte tillåtelse att göra det, recepten skall komma ien bok till hösten. Ett fult sätt att tjäna mera pengar!
Sailor Pluto
Om du menar salladen som serverades till något sorts köttfärs så tror jag att det var koriander och persilja smile.gif . Just nu provar jag att baka morötter i ugnen med vinäger och olivolja, hoppas det blir gott wub.gif .
anna_rispan
CITAT (Sailor Pluto @ 23-04-2007, 15:38) *
Om du menar salladen som serverades till något sorts köttfärs så tror jag att det var koriander och persilja smile.gif . Just nu provar jag att baka morötter i ugnen med vinäger och olivolja, hoppas det blir gott wub.gif .

korriander måste det vara då. det var några frön han värmde va o sen mortlade.

o precis som kurt skrev så får inte kanal 5 lägga ut recepten på nätet.

så jag måste nog tyvärr köpa boken...om inte fler här på odla har värsta minnet o kan skriva in dem här ändå...fats kankse inte i en tråd som heter jamie...hehe rolleyes.gif
Dessutom så såg allt det där ugnsbakade gott ut. Massa bra tisp för mig som är dålig på att krydda maten. Berätta hur det blev Sailor!
Limeblossom
Fröna var väl kummin? Och koriandern var väl färsk....
anna_rispan
CITAT (Limeblossom @ 23-04-2007, 17:02) *
Fröna var väl kummin? Och koriandern var väl färsk....

Okej, det här lät ju lika rimligt. Matbrödskummin??? Och färsk korriander alltså.

TYpiskt, jag böjer huvudet i tre sekunder o då säger han det viktiga!!
Limeblossom
Går det någon repris kanske smile.gif
anna_rispan
Jag har försökt hitta på kanal 5 hemsida men jag lyckas inte.,..Den är så plottrig i rutig o blöä. men om nån hittra så tar jag tacksmat emot tips!
Sailor Pluto
Oj, jag skulle kanske ha skrivit färsk koriander från början blush.gif . Så är det när man är tankspridd... Och var det inte spiskummin han hade i stekpannan? Kanske rör jag ihop det nu, men det kanske inte gör nåt (det blir nog gott vilket som.).
Morötterna blev väldigt goda! Sambon som inte gillar "sån" mat annars moffade i sej mer än hälften. Slängde ihop det lite på en höft när jag lagade fläskfilé och potatisgratäng, och det kommer jag att göra fler gånger smile.gif .
emas
Såg inte programmet, men röstar på spiskummin framför brödkummin. Spiskummin och koriander brukar vara kryddkompisar. Gott tillsammans!

Blir lite nyfiken på vad han gjorde med de där morötterna. Någon som vill berätta lite? Utan att bli osams med produktionsbolaget, förstås wink.gif

ema
Sailor Pluto
I början av programmet visade han hur man kan ugnsbaka morötter och rödbetor. Han använde apelsin, olivolja och typ salt och peppar till en del av morötterna (har jag för mej, tänk att minnet blir luddigt så fort...). Till den andra delen av morötterna använde han vinäger och olivolja, och samma sak till rödbetorna. Plus kryddor förstås. Tror han stoppade i lite rosmarin och timjan också? Morotsvarianten med vinäger provade jag som sagt igår och inte blev jag besviken wub.gif .
Sen gjorde han ett foliepaket med rödbetor och morötter som han slängde på grillen. Han stack några hål i paketet med en kniv före. Meningen var att de skulle få en trevlig röksmak, men det skulle också gå bra att grilla på samma sätt i ugnen. Förmodligen så kryddade han även denna rätt, men jag kommer inte ihåg med vad slap.gif .

För övrigt så tycker jag att det är snålt att inte dela med sej av recepten. Jag menar, det är ju bara en liten del av boken så det kan man väl bjuda på?
anna_rispan
Till de röda rödbetorna hade han balsamvinäger.
Sailor Pluto
Som sagt, minnet slokar snabbt smile.gif
anna_rispan
Ja helt galen snabbt.

O grejen med grönsaker o mat överhuvudtaget är väl just att man kryddar så att det smakar mer än bara råvaran. Jag skulle inte kunna äta köttfärs utan kryddor...varför går jag o inbillar mig att grönsaker kan klara sig utan lite assistans av kryddor...Detta apropå att din sambo slevade i sig av grönt trots att han inte brukar gilla det.
Sailor Pluto
CITAT (anna_rispan @ 24-04-2007, 13:48) *
O grejen med grönsaker o mat överhuvudtaget är väl just att man kryddar så att det smakar mer än bara råvaran. Jag skulle inte kunna äta köttfärs utan kryddor...varför går jag o inbillar mig att grönsaker kan klara sig utan lite assistans av kryddor...Detta apropå att din sambo slevade i sig av grönt trots att han inte brukar gilla det.

Håller med helt och hållet smile.gif . När jag var liten var det ingen som slängde i färska örter i salladen, eller kryddade kokta grönsaker med något (inte ens en nypa salt...). Det är synd, för det framhäver smaken så fint på det gröna wub.gif . Tror att min sambo råkade ut för samma sak och helt enkelt började tycka att grönsaker var trökiga. Tack och lov så har det blivit bättre med åren!
Pirum
Salt och örter kan ju piffa upp, men jag tycker det är synd när exempelvis Findus börjar krydda sina djupfrysta grönsaksblandningar utan att väldigt tydligt ange detta på framsidan. Dessutom, vill man sätta till salt, lökpulver, etc, så görs det ju väldigt enkelt hemma vid spisen. Betydligt svårare att ta bort salt, lökpulver, natriumglutamat, etc.

Men, exempelvis morötter blir HELT annorlunda om de får puttra med söndagssteken ett tag, jämfört med hur de smakar rårivna smile.gif Inte bättre, eller sämre, men väldigt annorlunda.
Sailor Pluto
Det går ju nya program nu, om någon har missat smile.gif !
anna_rispan
just det. när var det?
Sailor Pluto
Går på femman varje söndag, 19:25 smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon