Tullia
Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att jag har kvickrot i trädgården. (Ny med trädgård...) När jag börjar titta runt så tycker jag mig se kvickrot nästan överallt! Eftersom det bara är några blad så tycker jag att det är svårt att avgöra vad det är. Ser ju ut som vilket gräs som helst... Kollade här på odla.nu men de hade inte med kvickrot i sin lista. I böcker har jag bara hittat större kvickrot med blommor. Kan ni tipsa om var man kan hitta bilder på yngre plantor eller om de har något speciellt kännetecken!
silas
har tyvärr ingen bild... jag tycker också att det är svårt att skilja kvickrot från vanligt gräs, men jag tar det säkra före det osäkra och tar bort allt gräsliknande (vill ju inte ha gräs i landen hur som helst).... men kvickroten brukar vara liksom ett enstaka grässtrå som delar sig i två (alltså inga tuvor) och har en låååång rot.
Eva 33c
Jag tycker också rörterna är det bästa kännetecknet, åtminstone till att börja med. En lång härva av vita "telefontrådar" som binder samman enstaka "tufsar". Efter ett tag lär man sig dock känna igen det på den gröna nyansen (liiite gråare eller mattare än mina andra gräs) och växtsättet med ganska stor säkerhet. I allafall i sin egen trädgård.
Den heter Elytrigia repens och en bildsökning på detta namn ger följande resultat:
Kvickrot i bild
En del bilder är bra i allafall.
Tullia
Tack för snabba och bra svar! Här kommer jag snart att ställa fler frågor...

Tack för snabba och bra svar! Här kommer jag snart att ställa fler frågor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon