Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Grå
CITAT (Anki på Öland @ 16-06-2008, 14:56) *
men det kanske beror på om man ger grannarna orsak att gnälla.........

Grannar kan gnälla för att de kan. Det finns grannar som gnäller för att man finns till, för att man är hemma för mycket, för att man aldrig är hemma, för att man har för skrotig bil, för att man har för fin bil, för att man är för snygg, för att man ser ovårdad ut, för att man har katt/hund, för att man inte har katt/hund, för att man aldrig klipper gräsmattan, för att man klipper gräsmattan för ofta, för att man vattnar, för att det finns skator på tomten, för att man har fula gardiner, för att man har för fina gardiner.

Så - vem skiter inte i att folk gnäller om sina stolsdynor?
embees
CITAT (TantGredelin @ 16-06-2008, 13:02) *
embees skrev så här till mig: "Ursäkta, men var får du det ifrån? Jag känner inte till en enda kastrerad hane som hävdar sitt revir!"

Alla friska hankatter, kastrerade eller ej, hävdar sina revir. Om man bortser ifrån att jag har mer än trettio års egen erfarenhet, så går det även att läsa i kattlitteraturen. Kastrerade hankatter markerar med ett sekret som känns tydligt för andra katter, men som inte märks alls för människor. Därför har inte en enda främmande katt kommit in genom kattluckan, eller genom den mestadels öppna altandörren, eller någonsin legat i våra utemöbler.Vi har haft kastrerade hankatter (en i taget, oftast adopterade från något hem för övergivna katter) mycket länge och det har alltid fungerat bra med reviret. Vi bor i ett kattrevir, som vi själva slipper känna lukten av, och jag önskar tt alla kunde få lika positiva erfarenheter.

Jan Lindgren skrev så här:"De flesta större orter har ett stort problem med råttor. Samtidigt är det ett problem med magra lösspringande katter. Om katterna vore så bra råttjägare så borde städerna vara fulla av osedvanligt feta katter"
Tyvärr är det så att de flesta ägarlösa katterna får mask av att "äta ute" och det gör att de ser dramatiskt avmagrade ut på kort tid. Ägarlösa katter som katthemmen inte kan ta hand om borde faktiskt avlivas.

Jaha?
Det förändrar de facto inte att jag fortfarande inte känner till en enda kastrerad hankatt som hävdar sitt revir.

CITAT (Anic @ 16-06-2008, 13:54) *
crying.gif När jag läser hur gärna ni vill avliva och mörda katter blir jag så ledsen att tårarna bränner bakom ögonlocken, katten kan inte hjälpa att den inte blir id-märk eller kastrerad? Därimot om det blir lag på id-märkning(vilket jag hoppas) tycker jag man ska oplacera den omärkta katten och/eller ta rejäla böter från ägaren, men avliva, varför?

Jag vet inte om jag ska gråta -cry-.gif eller skrika ranting.gif hysterisk när jag ser hur illa ni vill behandla andra levade varelser som bara gör det instinkterna tala om för dem för att ägarna inte tar ansvar.

Några av er som förspråkar avlivning och avrättning hade ju själva katter, ser ni dem bara som ägodelar? När ni tittar på era katter kan ni inte tänka: tänk om de fått ett sämre hem och de var de som sprang okastrerade och blev dödade för att vissa tyckte de var ett bekymmer? Se till de levadne varelserna de faktiskt är och tycka synd om de som inte fått ett bra hem och ha lite medlidande? I kväll skall jag få in 5 hemlösa katter (om allt går som det ska) och jag hoppas genom att ta in dem att jag räddar dem från människor som er och ett liv på gatan!

Och det finns visst id-märkta men okastrerade katter, i lördags fick jag in en sådan tjej som troddes var hemlös, men hade tatuering i örat vid närmare kontroll och äagren ville ha tillbaka katten som spang lös inne i gbg vid hårt traffikerade vägar, katten var 5 år.
Min lilla tjej blev id-märkt vi först vaccineringen jag gjorde och har inte blivit kastrerad än, är 1 år
För att inte tala om de flesta raskatter som säljs id-märkta och okastrerade, och alla blir tyvärr inte kasterade sen heller.

Min kastrerade honkatt hävdar revir dessutom.

Råttgift dödar även andra djur som katter & hundar, även om det är vanligt att katter äter det geom att ta råttor som blivit förgiftade så kan de även äta själva råttgiftet.

Kanske vi i Sverige borde funderar på kastering av kattungar som inte skall avlas på, som i USA, efter att ha utvärderat lämpligheten? Vet inte så mkt om det har bara hört lite och det verkar ju inte ge några dåliga effekter på katten?

Jag blir verkligen ledsen när folk inte ser hos liv hos katter bara att de är lättare av döda för att en egen vardag ska bli lite lättare.
Att de ställer till problem, visst, men är verkligen avrättning den enda/bästa lösningen?

Var är er empati?

Jag har varken tänkt avliva, mörda eller skada någon katt. Däremot skulle jag vilja ge ansvarslösa kattägare en fet smäll på käften!
Anic
CITAT (Anki på Öland @ 16-06-2008, 14:13) *
Det undrar jag med men åt andra hållet......

Jag vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men jag kan tyvärr inte förstå dig, ett liv måste väl ändå vara mer värt än väldoft? Jag syftade enbart att jag tycker att det är fruktasvärt att döda djuren bara för de stör, inte att de borde få lov att störa eller att man inget ska göra åt det.

CITAT (embees @ 16-06-2008, 15:12) *
Jag har varken tänkt avliva, mörda eller skada någon katt. Däremot skulle jag vilja ge ansvarslösa kattägare en fet smäll på käften!

Nej inte att du skulle, men att du tyckte att man skulle avliva omärkat katter, eller missuppfattade jag?

Och det finn smånga oansvariga djurägare som för tjänar "en fet smäll på käften", både för att missköter sin katt(eller annat djur) och för att de inte visar hänsyn när det kan vara så lätt som kastrering och man inte tänkta avla.

Jag tror inte att det skulle bli så många okastrade katter om alla kastrerade som inte tänkt avla, så problemet med okastrerade avlesdjur skulle bli mkt mindre.
Carl
Hi!
Anki har tagit på sig den tunga bördan att dela in forums läsarna i två grupper. Dom som visar hänsyn och dom som inte gör det. Själv har jag hamnat i gruppen hänsynlösa. Inte mig i mot. Låter förresten som en gammal film av Clint Eastwood den gode den onde den fule. Nu kommer uppföljaren. De hänsynlösa starring Grå, Fenja, TantGredelin, Carl m.fl. Den ska jag se!!! Katterna kan du inte göra något åt. Så ta in dynerna och se glad ut.
embees
CITAT (Anic @ 16-06-2008, 15:28) *
Jag vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men jag kan tyvärr inte förstå dig, ett liv måste väl ändå vara mer värt än väldoft? Jag syftade enbart att jag tycker att det är fruktasvärt att döda djuren bara för de stör, inte att de borde få lov att störa eller att man inget ska göra åt det.

Nej inte att du skulle, men att du tyckte att man skulle avliva omärkat katter, eller missuppfattade jag?

Och det finn smånga oansvariga djurägare som för tjänar "en fet smäll på käften", både för att missköter sin katt(eller annat djur) och för att de inte visar hänsyn när det kan vara så lätt som kastrering och man inte tänkta avla.

Jag tror inte att det skulle bli så många okastrade katter om alla kastrerade som inte tänkt avla, så problemet med okastrerade avlesdjur skulle bli mkt mindre.

Nä, jag tyckte att det skulle lagstiftas om det.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag det skulle vara lag på att katt som påträffas lösgående och som är okastrerad ska omhändertas och om den inte är chipmärkt ska den avlivas på momangen.
Men vi verkar iaf vara överens om att om alla kastrerade sina katter så hade vi inte hållit på med den här tråden.......
Tezzla
Tack Gode Gud för att vi alla här är så präktiga och fina bravo.gif

Vi har minsann pli på våra hundar, de varken skäller eller rymmer in på grannarnas tomter. Inte heller missköter vi trädgården, nej, för det skulle ju kunna väcka anstöt. När vi grillar gör vi det när vinden blåser åt rätt håll för inte ska vi väl störa grannen med matos? Om vi någongång bjuder hem folk ser vi till att det är tyst och stilla runt 21, grannarna måste få sova. Röker gör vi bara inne så ingen störs av det. Och inte mekar vi med bilar heller för sånt kan störa folk och det vill vi inte. Ogräs plockar vi bort så fort vi ser det för det vore respektlöst om det spred sig in i grannens fina plantering. Och våra kastrerade katter bygger vi rastgårdar på 4x4 meter åt, inte ska de springa fritt och störa, nej huu. Och skulle det vara så att någon granne reagerar på att rastgården är missprydande för området så river vi den omedelbart och gör oss av med katterna.

Vi vill inte störa. Vi vill visa respekt. Och vi är allihop så perfekta och så präktiga.

Och just därför att vi är så präktiga så har vi RÄTT att gnälla och klaga på allt och alla. Det är så fruktansvärt när folk inte är så duktiga som vi är. Tänk att folk inte kan visa respekt för mig, mig, mig.

*tänder en cigg, sätter igång grillen och släpper ut katterna*
Carl

rotfl.gif Tessla rotfl.gif
Solstolen
Ha ha ojsan. smile.gif Klubben för inbördes beundran är visst igång. Keep on fighting! ranting.gif biggrin.gif

herkules
CITAT (Tezzla @ 16-06-2008, 15:52) *
Vi har minsann pli på våra hundar, de varken skäller eller rymmer in på grannarnas tomter. Inte heller missköter vi trädgården, nej, för det skulle ju kunna väcka anstöt. När vi grillar gör vi det när vinden blåser åt rätt håll för inte ska vi väl störa grannen med matos? Om vi någongång bjuder hem folk ser vi till att det är tyst och stilla runt 21, grannarna måste få sova. Röker gör vi bara inne så ingen störs av det. Och inte mekar vi med bilar heller för sånt kan störa folk och det vill vi inte. Ogräs plockar vi bort så fort vi ser det för det vore respektlöst om det spred sig in i grannens fina plantering. Och våra kastrerade katter bygger vi rastgårdar på 4x4 meter åt, inte ska de springa fritt och störa, nej huu. Och skulle det vara så att någon granne reagerar på att rastgården är missprydande för området så river vi den omedelbart och gör oss av med katterna.
Vi vill inte störa. Vi vill visa respekt. Och vi är allihop så perfekta och så präktiga.
Och just därför att vi är så präktiga så har vi RÄTT att gnälla och klaga på allt och alla. Det är så fruktansvärt när folk inte är så duktiga som vi är. Tänk att folk inte kan visa respekt för mig, mig, mig.

inte behöver man vara präktig för att veta att det är varje husdjursägares ansvar att se till att djuren inte ställer till förtret (på alla sätt) för omgivningen.
TantGredelin
embees skrev så här: "Jag har varken tänkt avliva, mörda eller skada någon katt. Däremot skulle jag vilja ge ansvarslösa kattägare en fet smäll på käften!"
Ja, då blir dom säkert ansvarsfulla.
Motti
Kan inte annat än sympatisera med Tessla kompiskram.gif Tycker du sätter fingret mitt i prick !Detta eviga gnällande från grannar om petiteser har de inget och gnälla om ser de till att skaffa det på stubinen.Det finns dom som får hela trädgårdsodlingen uppäten av rådjur och harar, det har jag fått lika så min dotter,ska vi då avliva eller låsa in dom för att vi råkar sätta bo till där dom går runt och så gjort i generationer.Katter har funnits i alla tider lösa ute varför har det helt plötsligt blivit ett sådant stort problem slap.gif Vi bor i ett villaområde med både katter och hundar och man hör aldrig någon gnälla tvärtom ser de katterna som en tillgång eftersom de håller efter möss och råttor,det är väl bara att plocka in sina dynor på kvällen och föresten ska man göra det för att skydda dynorna mot fukt och mögel,katt skit är "livsfarligt att få i landen och i nästa minut åker man och köper koskit och hönskit och häller ut i sina land så grannarna knappt kan vistas ute för lukten.Ja man kan dra allt till sin spets om man vill.Bor man i ett villaområde eller i ett bostadsområde får man räkna med att alla inte tycker och tänker som jag man kan ju inte begära att alla ska buga och bocka så fort man är missnöjd med något i tillvaron.Det är bara att gilla läget !katter är katter och de är fredade enligt lag och kommer alltid att finnas ute lösgående.Vad man kunde begära är en lag om kastrering av utegående katter ! det skulle underlätta både för folk och katterna. g.gif
Mvh Motti shy.gif
Aqvakul
CITAT (Tezzla @ 16-06-2008, 15:52) *

Förbaskat roligt och tänkvärt! a0a.gif Du beskriver lite av den "svenska folksjälen". tummenupp.gif

(Ta nu inte illa upp ni som har jätteproblem med revirmarkerande hankatter. Ni behöver inte alls ta åt er.)
embees
CITAT (Motti @ 16-06-2008, 18:24) *
Vad man kunde begära är en lag om kastrering av utegående katter ! det skulle underlätta både för folk och katterna. g.gif
Mvh Motti shy.gif

Ja, det är ju det budskapet jag har försökt få denna tråds läsare att förstå. Att om alla kattägare som ville vara förståndiga och kastrerar sina katter -både hanar och honor- då är problemet så gott som löst. Varför ska det dras in en massa andra ovidkommande saker i diskusionen som inte hör till saken?
Varför vill somliga ha det till att man vill avliva eller plåga katterna? Bara för att de ska kastreras?

Som sagt, jag har själv tre kastrerade honkatter, chipmärkta och vaccinerade. Om det är deras hår eller nån annan katts hår på dynorna spelar ingen roll. Om det är deras skit eller någon annan katts skit i rabatterna spelar heller ingen roll. Däremot, när jag hittar -rättare sagt luktar- att det på nytt har varit en okastrerad hane och pissat ner igen, då spelar det roll. Hur vissa kan få det till gnäll ... hallå... det är ju fakta. Vet ni inte skillnaden?
Bettson
Fast förklara det här för mig om ni kan....

Om jag skulle gå in på grannens altan och sätta mig och pinka på deras dynor, då skulle jag förmodligen få åka plingplongtaxi med blåljus ganska omgående. Förmodligen bli anmäld för förargelseväckande beteende och bli ersättningskyldig.

Om jag promenerar med min hund och den skiter så är jag skyldig att ta upp detta. Gör man inte det så får man ett helvete. Min hund smet ut en halvmeter utanför vår häck när hon var liten och satte sig. Jag stod i morgonrocken på trappan barfota. Kallade in hunden och gick in satte på mig kläder, fick sedan ut och tog upp efter hunden. Ändå så snackas det skit i grannskapet opm att vi inte skulle ta upp efter hunden. Vi tar alltid upp efter hunden.

OM det nu skulle vara så att jag ägde en katt vilket jag inte gör. Då skulle det enligt mångas resonemang här vara grannens skyldighet att skydda sig mot att min katt skulle pinka ner deras dynor.

Sorry men in min skalle går det inte ihop.
Betty
CITAT (herkules @ 16-06-2008, 15:03) *
CITAT
(Grå @ 16-06-2008, 14:31) Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare?

som djurägare ser man till att grannarna inte har något att gnälla över. så enkelt är det och klarar man inte upp det ska man fundera på om man verkligen ska ha husdjur.

och
CITAT
herkulesSkickat den Idag, 17:41
CITAT
(Tezzla @ 16-06-2008, 15:52) Tack Gode Gud för att vi alla här är så präktiga och fina bravo.gif

inte behöver man vara präktig för att veta att det är varje husdjursägares ansvar att se till att djuren inte ställer till förtret (på alla sätt) för omgivningen.

Klockrent båda gångerna! 000.gif Och det är förmodligen just därför som dina inlägg får stå oemotsagda... yes.gif

Fenja

... och fortfarande så är det lagen som gäller och allt detta gnäll är verkligen bortkastad tid och energi. Lägg den på att på påverka lagstiftarna istället för att sitta här gny till ingen nytta alls.
Anki jag är så van vid att bli kallad för diverse tillmälen och beskyllas för det mesta från jesu korsfästelse till 11 september att det har slutat bita för länge sedan. Dessutom är det ju, faktiskt, ingenting, utöver ni inbördes beundrande, som säger att ni har rätt?! biggrin.gif
Nu ska sätt ut hundarna i hundgården så att de kan skälla utan bara fan och irritera grannarna en stund!
Mvh
Fenja
Grå
CITAT (herkules @ 16-06-2008, 15:03) *
som djurägare ser man till att grannarna inte har något att gnälla över. så enkelt är det och klarar man inte upp det ska man fundera på om man verkligen ska ha husdjur.

Kan ju då inte låta detta stå oemotsagt eftersom jag läst förut att du tycker det är det fulaste som finns (att inte bli besvarad..?)

Tassa på tå för sina grannar kan man göra om man gillar sånt. Jag valde det andra alternativet - flyttade ifrån grannarna.

Nedan är inte ställt till Herkules.
Ena stunden gölas det om att "hundar ska hållas kopplade, katter bör hållas inomhus!!" för det är kiss och hår på utemöbler och matchande tehuvor och allehanda I-landsproblem och när detta sägs emot så blir det annat ljud i skällan.
Slagdängorna om hittekatter som bör avlivas och kattpisshatare som ska mobilisera sig för att få till lagstiftningar mot utekatter tonas plötsligt av till "Men vi menade inte sååå..."

Tror ni verkligen själva att ni kan få till en lagstiftning som hindrar katter från att pissa ner era uteplatser utan att det slår ut över hela sverige och varenda kattägare?
Att ni kan få till en lagstiftning som bara gäller på eran bakgata?

Visst, jag kan bara tala för mina katter och alla de katter jag har haft kontakt med under mina år men det får fan duga lika gott som era "trettioårmedsammakatterfarenheter"
Mina katter MÅSTE få springa ut och rasta av sig, de har hur mycket spring i benen som helst när de inte sover- normala katter har det.
Att tro att katten ska få utlopp för sin aktivitet i en sketen rasthage eller på en klöspelare är bara patetiskt.

När ni fått igenom att alla katter ska kastreras, vad ska ni ta till sen, när dynorna blir nerpissade iallafall?
Är det då vi ska lagstifta om avlivning?

Eller ska vi gå ännu längre och lagstifta mot mygg, eftersom de små asen trakasserar oss så att vi inte kan springa med rumpan bar ljumma sommarkvällar?
*Stintan*
Jag har en granne som jag inte är särskilt förtjust i, kanske skulle skaffa mig en okastrerad hankatt whist.gif angel_not.gif
Solstolen
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 20:26) *
När ni fått igenom att alla katter ska kastreras, vad ska ni ta till sen, när dynorna blir nerpissade iallafall?

Eller ska vi gå ännu längre och lagstifta mot mygg, eftersom de små asen trakasserar oss så att vi inte kan springa med rumpan bar ljumma sommarkvällar?

Yes! Bra ideer. bravo.gif

embees

Toppenideér!! tummenupp.gif bravo.gif
henriks
Man kan inte säga annat än att ämnet engagerar... och att "problemet" med katter varierar med hur man bor.

Själv har jag större delen av mitt liv bott på landet, ibland haft katt och ibland inte. Det är väl inte alla dagar på året som katterna står högst i kurs precis, speciellt inte när granskapets alla katter sjunger serenad utanför sovrumsfönstret klockan fyra på morgonen, men jag vet inte om katterna är ett värre problem än när grannens fyra ardennerhästar drog genom trädgården i sken? eller när det brakar igång en flismaskin i skogen utanför vid femsnåret en lördagsmorgon? Saker som inträffar då och då kan man nog stå ut med hur irriterande de än kan tyckas vara just då.

Att katter däremot skulle vara ett konstant jätteproblem? Jag kan inte låta bli att undra varför katterna samlas i just en viss trädgård och markerar revir? är det så att den trädgården på något vis är "ingenmansland" mellan olika revir? När en katt har markerat revir måste nästa omedelbart ta tillbaka "gränsposteringen" Kan det vara så att de trädgårdar som har en katt som försvarare kanske inte blir lika utsatta? Här finns gott om katter i granskapet men jag har aldrig upplevt det som något problem med revirmarkering.

CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 11:48) *
Katter ska hållas inomhus eller på tomten. Påståendet att katter måste ränna omkring överallt är ett sätt att försöka förklara sin egen snålhet och slöhet.

...jag skall omedelbart gå ut och sätta upp kattsäkra staket runt gården - räcker nog med någon mil staket eller så! För hur skulle jag annars kunna garrantera att katten inte lämnar min mark?

Varför ska katten jaga råttor när det finns massor av läckra fågelungar som inte kan flyga.

Finns det gott om icke flygkunniga fågelungar på hösten? det är åtminsonde då jag har mest besvär med möss och råttor.

Här i trakten kommer nog katterna att minska i år eftersom det just nu är mycket gott om räv. Grannens katt har redan försvunnit.

Den dog säkert av att ha ätit upp en förgiftad råtta
pejori
CITAT (embees @ 16-06-2008, 10:59) *
Du har svårt att hålla dig till ämnet, eller hur? Retar jag dig mycket med mina röda bokstäver?

Va bra, då hade det avsedd effekt!

Det tråkiga är att du missade innebörden. Men man kan väl inte begära allt.........

Borde inte komentera varken dina inlägg eller ditt sätt att ändra och markera i citanten, men kan inte låta bli att få en känsla av, att du inte vill varken få tips eller råd hur du ska lösa problemet.

Snarare att du vill ha din vilja igenom och kastrera alla katter.
men som du själv sa, man kan inte begära allt.

och ja...mina kastrerade katter, försvarar sitt revir. Det kan kanske förklara varför jag bara fått en kruka markerad.
TantGredelin
Godnatt alla grälsugna och sov gott!
herkules
/..../
Tassa på tå för sina grannar kan man göra om man gillar sånt. Jag valde det andra alternativet - flyttade ifrån grannarna.
/..../

tassa på tå behöver man väl inte göra vare sig man bor mitt ute i spenaten, i villaområden eller i stenöknen i stan, det är bara att hålla rätt på sina djur så är det lugnt. jag begriper inte problemet, man ser helt enkelt till att ens katt inte pissar ner grannskapets sittdynor eller att ens hund inte springer runt på fjället och skrämmer livet ur renarna. att jämföra med myggor och annat är ju bara tramsigt, ni pratar väl om hudsjur?
Grå
CITAT (herkules @ 17-06-2008, 06:13) *
tassa på tå behöver man väl inte göra vare sig man bor mitt ute i spenaten, i villaområden eller i stenöknen i stan, det är bara att hålla rätt på sina djur så är det lugnt. jag begriper inte problemet, man ser helt enkelt till att ens katt inte pissar ner grannskapets sittdynor eller att ens hund inte springer runt på fjället och skrämmer livet ur renarna. att jämföra med myggor och annat är ju bara tramsigt, ni pratar väl om hudsjur?

Ja, jag är så tramsig så det är inte sant. Förklara gärna hur skulle du göra för att se till att din (om än fiktiva) katt inte pinkar på grannens dynor? Hur förhindrar du detta under 24 timmar per 365 dagar?
Har du något bra förslag?
skogstroll
myggor o fästingar kan man inte göra så mycket åt, men om jag anlade en myggfarm medvetet vore det väl annorlunda. Grannens kossor får gärna rymma över min tomt igen bara de släpper lite gödsel först rolleyes.gif
Solstolen
CITAT (TantGredelin @ 17-06-2008, 00:02) *
Godnatt alla grälsugna och sov gott!

..... och God Morgon på er! giggle.gif smiley_small_hug.gif
embees
CITAT (pejori @ 16-06-2008, 23:44) *
Borde inte komentera varken dina inlägg eller ditt sätt att ändra och markera i citanten, men kan inte låta bli att få en känsla av, att du inte vill varken få tips eller råd hur du ska lösa problemet.

Snarare att du vill ha din vilja igenom och kastrera alla katter.
men som du själv sa, man kan inte begära allt.

och ja...mina kastrerade katter, försvarar sitt revir. Det kan kanske förklara varför jag bara fått en kruka markerad.

Tja, om inte annat så uppmärksammades det. Vadå inte vill få råd eller tips för att bli av med problemet? Du har nog missförstått hela problematiken!
Problemet har uppstått bara för att det finns oansvariga kattägare som konsekvent inte vill begripa att deras lilla okastrerade gulleplutt går omkring och pissar ner grannskapet!! Det är alltså inte jag egentligen som äger problemet, det är den oansvarige kattägaren!
herkules
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 07:09) *
Ja, jag är så tramsig så det är inte sant. Förklara gärna hur skulle du göra för att se till att din (om än fiktiva) katt inte pinkar på grannens dynor? Hur förhindrar du detta under 24 timmar per 365 dagar?
Har du något bra förslag?

för mig är en katt ett husdjur, husdjur håller man reda på. lär katten gå i koppel, hägna in tomten, håll katten inne.
om jag hade problem med grannskapets katter (det har jag alltså inte irl) så skulle jag gå till kattägaren, görs inget för att komma tillrätta med problemet skulle jag höra av mig till kommunen (miljökontoret) sen får de göra det de ska om katten/katterna är en sanitär olägenhet.
har ingen katt själv men går promenad varje dag med äldsta dotterns katt.
i lina.
jag har svårt för kattägare som låter sina katter fara runt vind för våg på grund av något slags "frihetsbehov", katter kan få det behovet tillfredställt på samma sätt som hundar, det skulle se ut det om alla hundägare skulle göra samma sak.
det verkar som om katter inte har något värde, det är inget djur man behöver vara rädd om och se till.
tråkigt för de är ju jättetrevliga!

CITAT (Betty @ 16-06-2008, 20:00) *
Klockrent båda gångerna! 000.gif Och det är förmodligen just därför som dina inlägg får stå oemotsagda... yes.gif

hej, vad roligt att "se" dig, hoppas att du mår bra/bättre/bäst nu! smile.gif
Betty
CITAT (herkules @ 17-06-2008, 10:33) *
......./
hej, vad roligt att "se" dig, hoppas att du mår bra/bättre/bäst nu! smile.gif

Hej, hej, jag mår rätt bra, definitivt bättre än för en månad sen, har en bit kvar till bäst - men jag är i alla fall på G! biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (embees @ 17-06-2008, 10:08) *
Tja, om inte annat så uppmärksammades det. Vadå inte vill få råd eller tips för att bli av med problemet? Du har nog missförstått hela problematiken!
Problemet har uppstått bara för att det finns oansvariga kattägare som konsekvent inte vill begripa att deras lilla okastrerade gulleplutt går omkring och pissar ner grannskapet!! Det är alltså inte jag egentligen som äger problemet, det är den oansvarige kattägaren!

Har för mig att man för några år sedan körde en drive då man kunde få sina katter kastrerade för en billigare penning. Jag tror faktiskt att det för många är just priset för kastrering som avhåller många människor från att låta göra ingreppet. Problemet är ju uppenbarligen inte lika stort överallt men kommuner har ju också rätt att i den lokala ordningsstadgan besluta om hur husdjur får hållas. Påverka politekerna kanske. Men att inbilla sig att det skulle kunna bli lag på att alla utekatter ska vara kastrerade är nog en utopi däremot vore det kanske önskvärt i tätbebygda områden.

Jag har själv aldrig haft problem med revirpinkande katter trots att jag bott i kattrika områden och jag är övertygad om att det beror på att mina egna kastrerade katter inte tillåtit andra att göra intrång. Otaliga gånger har jag beskådat hur främlingarna blivit bortjagade. Även hundarna har varit ganska bra väktare. För övrigt får man väl tala med kattägaren samt försöka skydda sina ömtåliga saker så gott det går.
Grå
CITAT (herkules @ 17-06-2008, 10:33) *
för mig är en katt ett husdjur, husdjur håller man reda på. lär katten gå i koppel, hägna in tomten, håll katten inne.
har ingen katt själv men går promenad varje dag med äldsta dotterns katt.
i lina.

Så för att du gör det är det bästa sättet att sköta en katt?
Du förespråkar alltså att det ska bli lagstiftning på att alla katter ska hållas inomhus.

Så, har du några bra idéer om hur vi ska ta hand om gnagarproblemen som kommer att bli större?
*Stintan*
Katter är för mig inte bara husdjur utan framför allt ett nyttodjur som man inte bör stänga in och låta leva i en onormal miljö. Vill man ha ett gosedjur kan man lika gärna köpa ett mjukisdjur i en leksaksaffär. Det finns sådana med hjul på så kan man gå på promenad med dom också. Jag tycker faktiskt synd om alla instängda katter.
Fenja
Det är inte oansvarigt att släppa ut sin katten enligt lagen. Att somliga här tror att de kan bestämma och slänga omkring sig tillmälen som oansvarig och hänsynslös till kattägare hur som helst gränsar kanske lite till narcissism...
Jag håller med dig fullständigt Stintan!
Mvh
Fenja
Tezzla
Jag tycker den här diskussionen är absurd. Ärligt talat så undrar jag hur ens liv ser ut om man irriterar sig så fruktansvärt på katter.

Även jag får besök ibland av kringvandrande okastrerade hankatter som markerar. Men jag har en vattenslag som jag kan spola av markerade väggar och krukor med och jag har fortfarande två friska armar så jag kan bära in dynor. No problemas.

Absurt, absurt.
Solstolen
CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 11:57) *
Det är inte oansvarigt att släppa ut sin katten enligt lagen. Att somliga här tror att de kan bestämma och slänga omkring sig tillmälen som oansvarig och hänsynslös till kattägare hur som helst gränsar kanske lite till narcissism...
Jag håller med dig fullständigt Stintan!
Mvh
Fenja

Ja att det är ok enligt lagen har vi förstått nu efter ett stort antal inlägg med dessa ord men lagen har inte alltid "rätt". Finns många dumma lagar så vad man får jobba på då är en lagändring om att den som väljer att släppa ut sin katt också har ett ansvar. smile.gif
Fenja
Helt rätt Solstolen och de fall man vill ha lagändring så hjälper det mycket bättre att ta kontakt med lagstiftarna än att sitta och spy galla på ett växtforum!
Mvh
Fenja
Anic
CITAT (Stintan43 @ 17-06-2008, 11:05) *
Har för mig att man för några år sedan körde en drive då man kunde få sina katter kastrerade för en billigare penning.

Ja, smådjrsakuten brukar varje vår har kampanj, man får katten vaccinerad, id-märkt och kastrerad för 900-1000 kr, plus att man får foder, rabatt på framtida köp av en fodersäck och en film om katter i mån av möjlighet.

Just nu kastrerar Djurfrämjandet hemlösakatter som privatpersoner tagit hand om, gratis under juni-juli i Stockholm. Även avmaskning och öronmärkning ingår.
Solstolen
CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 16:54) *
Helt rätt Solstolen och de fall man vill ha lagändring så hjälper det mycket bättre att ta kontakt med lagstiftarna än att sitta och spy galla på ett växtforum!
Mvh
Fenja

Japp, det förekommer på många ställen runt om i landet. yes.gif

Spy galla är nog vissa individer på båda sidor bra på tycker jag.

Men att få diskutera på ett sansat sätt, utan personliga påhopp, kan vara roligt och givande och är väl därför det bl a finns diskussionsforum smile.gif
Grå
CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 15:35) *
Ja att det är ok enligt lagen har vi förstått nu efter ett stort antal inlägg med dessa ord men lagen har inte alltid "rätt". Finns många dumma lagar så vad man får jobba på då är en lagändring om att den som väljer att släppa ut sin katt också har ett ansvar. smile.gif

Hur skulle du vilja formulera den ansvarsbeskrivningen? Vad innebär ansvaret och vad ska det gå ut på?

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 17:01) *
Men att få diskutera på ett sansat sätt, utan personliga påhopp, kan vara roligt och givande och är väl därför det bl a finns diskussionsforum smile.gif

Jag förutsätter att du inte sätter dig själv som förebild.
Solstolen
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 17:26) *
Jag förutsätter att du inte sätter dig själv som förebild.

Då förutsätter du fel. Jag är för det mesta en mjuk och spinnande kisse men drar gärna ut klorna om jag blir hånad som person.

I övrigt har jag lagt av med att "diskutera" med dig av uppenbara skäl.
Grå
CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 17:38) *
Då förutsätter du fel. Jag är för det mesta en mjuk och spinnande kisse men drar gärna ut klorna om jag blir hånad som person.

I övrigt har jag lagt av med att "diskutera" med dig av uppenbara skäl.

biggrin.gif Felformulerat. Det heter: "Jag kan inte hävda mina åsikter och svara rätt, så jag låter bli"
Solstolen
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 17:48) *
biggrin.gif Felformulerat. Det heter: "Jag kan inte hävda mina åsikter och svara rätt, så jag låter bli"

Javisst, bara fortsätt du att håna och raljera. bravo.gif

Hoppas du gillar monologer ..........
Grå
CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 17:52) *
Hoppas du gillar monologer ..........

Mycket smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 16:54) *
Mvh
Fenja

Denna avdelning är inget växtforum utan handlar o husdjur så man kan spy galla om katter just här tycker jag. Har personligen också problem med grannens katt.
Har man katt så är det bara att släppa ut dem och sedan resa bort i flera dagar utan mat m.m. för nu finns det ju massor i träden, nykläckta småfåglar m.m. verkar det som många kattägare tycker.
Har erbjudit mig att passa honom när de är borta får se om de hör av sig, för förra veckan kom han jamande och låg i mitt knä i ca 20 minuter för att han ville ha lite kel. Hans familj var bortresta i 2 dagar.
Håller helt med alla som klagar på att katter går upp på deras altaner m.m. och hårar + kissar. Som tur är gör de inte det längre hos mig sedan jag skaffade Nemo.
Lagen säger väl att hund och katt är likvärdiga idag och att man ska ta ansvar för sina djur, jag tycker inte man tar ansvar om man släpper ut dem vind för våg och inte har koll var de är under t.ex. natten.
Grå
CITAT (Inga från Närke @ 17-06-2008, 18:12) *
Denna avdelning är inget växtforum utan handlar o husdjur så man kan spy galla om katter just här tycker jag. Har personligen också problem med grannens katt.
Har man katt så är det bara att släppa ut dem och sedan resa bort i flera dagar utan mat m.m. för nu finns det ju massor i träden, nykläckta småfåglar m.m. verkar det som många kattägare tycker.
Har erbjudit mig att passa honom när de är borta får se om de hör av sig, för förra veckan kom han jamande och låg i mitt knä i ca 20 minuter för att han ville ha lite kel. Hans familj var bortresta i 2 dagar.
Håller helt med alla som klagar på att katter går upp på deras altaner m.m. och hårar + kissar. Som tur är gör de inte det längre hos mig sedan jag skaffade Nemo.
Lagen säger väl att hund och katt är likvärdiga idag och att man ska ta ansvar för sina djur, jag tycker inte man tar ansvar om man släpper ut dem vind för våg och inte har koll var de är under t.ex. natten.

Så vad tycker du att lagen borde säga?
På vilket sätt ska kattägaren ta ansvar?

Hur skulle du själv göra för att försäkra dig om att din egen katt inte riskerar att störa någon 24 timmar per 365 dygn?
Inga från Närke
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 18:29) *
Så vad tycker du att lagen borde säga?
På vilket sätt ska kattägaren ta ansvar?

Hur skulle du själv göra för att försäkra dig om att din egen katt inte riskerar att störa någon 24 timmar per 365 dygn?

När jag hade katter så var de innekatter och jag gick ut med dem i koppel och aktiverade dem inomhus med lek och annat. Maten fick de av mig som jag köpte i affären, inte ute i naturen. Möjligen om det kom en liten råtta in i lägenheten eller i huset men det var inte ofta när vi hade katter.
Reste jag bort och inte kunde ha dem med så hade jag någon som passade dem, bodde hemma hos mig eller katterna bodde hos dem, för att stimulera katterna för att de var innekatter. En katt skall inte vara ute 24 timmar/dygn utan man ska se till dem varje dag. De som jag pratade om tidigare blev av med en katt p.g.a. att de inte tränat den varje kväll att komma hem när de kallade.
Det går har sett det med andra kattägare som tar ansvar.
Grå
CITAT (Inga från Närke @ 17-06-2008, 18:39) *
När jag hade katter så var de innekatter och jag gick ut med dem i koppel och aktiverade dem inomhus med lek och annat. Maten fick de av mig som jag köpte i affären, inte ute i naturen. Möjligen om det kom en liten råtta in i lägenheten eller i huset men det var inte ofta när vi hade katter.
Reste jag bort och inte kunde ha dem med så hade jag någon som passade dem, bodde hemma hos mig eller katterna bodde hos dem, för att stimulera katterna för att de var innekatter. En katt skall inte vara ute 24 timmar/dygn utan man ska se till dem varje dag. De som jag pratade om tidigare blev av med en katt p.g.a. att de inte tränat den varje kväll att komma hem när de kallade.
Det går har sett det med andra kattägare som tar ansvar.

Tror du på fullt allvar att det enbart är "värstingkatterna" med nonchalanta ägare som aldrig ger dem mat och låter dem vara ute sent och inte håller dem med mat som irriterar folk med stolsdynor?

Anser du att alla som ska få ha katt borde gå med sina katter i koppel och hålla dem instängda inomhus och aktivera dem med chockrosa plyschråttor eller kanske ännu hellre, de populära "pälsråttorna" som om man har otur är gjorda av kattpäls från sämre lottade katter i asien, med små plastpluppar till ögon i vars andra ände sitter en vass hulling som katten lätt kan kvävas av eller som kan fastna i ändtarmen?
Grå
Vi kanske ska göra katterna till kattvärldens svar på chihuahua och klä ut dem i en massa trasor med spetsar och paljetter och pierca in en massa bling i öronen på dem, så att vi kan visa alla andra också hur mycket vi bryr oss om dem?

Människor... sick.gif
Fenja
*nickar* sick.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon