Full version: Fläder Blacl Beauty-
Eva 33c
Här i Falun har vi begåvats med ett alldeles nyöppnat Plantagen. De har precis börjat sälja trädgårdsväxter och har fått in en massa fina plantor. Skulle bara köpa p-jord igår och när jag kom till kassan kostade det över 1000 kr... sleep.gif
Hittade bla en fin serbisk gran som jag letat efter, och rönnspirean 'Sem' som har rosa bladutspring...
Men i allafall så hade de Flädern Black Beauty och den ser verkligen läcker ut. Men den var märkt zon 3, vilket gjorde att köpet uteblev tillsvidare. Är det någon av er här som bor i zon 5 och har haft den något år och kan dela med sig av erfarenheter?
kerstin z5-6
I utsatt blåsigt läge ville den inte .. men exemplaret var litet och jorden inget vidare -jag ska testa den igen på bättre plats
KURT
Man kanske kan täcka roten, med löv. Det står ju att man i kallare lägen kan ha den som perenn och låta den frysa ned om vintern. Men att den skall kunna komma igen ändå!
Eva 33c
Om den fryser ner varje år, finns det då ändå möjlighet till blomning? Eller behöver den två-åriga grenar för att blomma?
MariaS
Flädern är härdig i hela landet. Däremot är Black Beautyn värme och solälskare för att få sina röda blad. Vore jag som du, skulle jag sätta den i sydost eller sydvästläge och skyddat. Vintervila får du räkna med, eftersom det inte är en städsegrön växt.

MariaS
Eva 33c
Att den inte är städse grön är jag helt på det klara med. rolleyes.gif
Hos mig händer det att den vanliga oförädlade flädern (S. nigra) fryser ner vissa vintrar. Men den dör förstås inte utan kommer igen. Men jag har inte noterat hurvida den blommar eller inte på de grenar som växer fram första året. Om den tänker frysa tillbaka varje år så kan det ju vara bra att veta. Förädlade former är ju ofta mindre härdiga än arten.

(Jag hade hoppats att någon som bor i zon 5 skulle svara och säga att de har haft den utan problem i flera år...)
MariaS
Jag känner till flera i zon 5 som har Black Beauty. Inga problem. En och annan topp kanske fyser in, men det gör det ju på fler vedartade växter. Blommorna kommer i toppen på ett årsskott i klasar. På den vanliga nigra'n är blommorna vita och på Beautyn är de ljusrosa wub.gif

MariaS
Ophelia
Måste få fresta er med lite mer flädervarianter yes.gif

http://www.odla.nu/artiklar/sambucus.shtml
Eva 33c
Jag ska nog göra ett försök i allafall. Den har ju inte funnits så värst länge på marknaden (lanserades i england 2000-2002 läste jag nyss på någon sida på nätet) så erfarenheterna är kanske inte så stora än. Alla som säljer den anger zon 3 (vanlig fläder brukar få zon 5) men det kan ju vara en försiktighets åtgärd därför att den inte är tillräckligt prövad än. Sorten Black Lace anges som härdigare. Har ni egna erfarenheter av den? Den är också väldigt snygg...
Sorten Purpurea ser också fin ut. Men den är visst rödbladig mest på våren. Alla tre vore kanske en hit innocent.gif
Eva 33c
CITAT (MariaS @ 23-04-2007, 18:16) *
Blommorna kommer i toppen på ett årsskott i klasar. På den vanliga nigra'n är blommorna vita och på Beautyn är de ljusrosa wub.gif
MariaS

Ja nu har jag i allafall fallit för frestelsen och köpt en Black Beauty.
Men blommar på några ettårsskott tror jag inte att den gör. Enligt texten på länken som KURT hänvisade till anlägger den knopparna på sensommaren precis som syrener. Det verkar stämma bra med plantan jag köpt som har blomknoppar på små skaft längs äldre grenar. Det nya skottet har inga knoppar. Så fryser den ner helt blir det inga blommor. Men jag satsar på att den inte ska frysa ner.... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon