Jennie_Övik
Vi har nu bott i vårt hus i snart 2 år och vi har börjat landa i våra planer för huset, vad som ska byggas ut etc.. nu börjar mina planer och fantasier runt trädgård verkligen ta fart och vi har skyndat långsamt för att kolla lite hur vi tycker om grönsaksland etc...

Men nu till vad jag har problem med, att hitta litteratur och roliga uppslag om hur man skapar en trädgård som en barnfamilj. Att hitta listor med buskar och växter som är farliga, vad man bör tänka på i utformning och enkla idéer som man kan göra tillsammans med barn och det barn uppskattar.

Så har ni egna tips eller litteraturtips så är det väldigt välkommet!

//Jennie
mojan
Det finns säkert mycket litteratur om detta. Mitt tips: Glöm inte att "spara" en ganska stor tom gräsyta så inte allt är planerat och planterat. Barn vill spela fotboll och badminton, sätta upp ett tält, ha egen picknick på filt, sätta ut en badbassäng etc.
Halli
Jag har gjort en pilkoja till barnen, återstår bara att se om den tar sig. Jag fick tag i pilskott lite plötsligt tidigare i våras, så jag hade inte riktigt planerat eller förberett för den. Du kan googla på pilkoja, så hittar du beskrivningar på hur man gör.

Våra barn tycker det är roligt att springa runt huset och ha ställen att gömma sig på. De tycker också det är roligt att plocka blommor, så en rabatt där de får plocka vad de vill kan vara en god idé. Vi har bara bott i vårt hus i ett år och förra sommaren älskade de att plocka björnbär och smultron, så bärbuskar är också toppen. Att låta barnen få gräva efter mask någonstans är också uppskattat här. biggrin.gif
Jennie_Övik
Jag ska verkligen kolla upp pilkoja.. förra året satte vi några vinbärsbuskar och testade med amerikanska blåbär, har insett att jag måste köpa några fler sånna och sen har vi annars på gården körsbär, två äppelträd och ett plommonträd.

Vår tomt är nästan lite väl öppen och det är väl det där lilla mysiga som jag söker efter...
linvik
Det finns en bok som heter "Trädgård för tassar och tår", den är inte så tjock så låna den på biblioteket. Jag tyckte den var ganska trevlig att läsa. Det handlade om att planera trädgården så den passar för hela familjen.
fruberglund
Jag tänker inte anpassa min trädgård efter mitt barn. Han får istället anpassa sig efter min trädgård...skillnaden nu när jag har honom är att jag får glatt vänja mig i att det kanske ryker en blomma här och där, det är ju under en övergångsperiod nu när han är liten så det får jag ju ta helt enkelt. Att han inte får vara i rabatterna har han redan lärt sig (snart 1½ år) men det är ju alltid roligt att testa gränser giggle.gif tongue.gif

De växter vi har som är giftiga tänker jag inte göra mig av med men jag tänker heller inte köpa fler. Det finns många trådar här på Odla om giftiga växter och barn och jag tycker alla säger samma sak...det är mer troligt att barnet får i sig t.ex. tändvätska än blir förgiftad av trädgårdens växter.

En plätt för lek kommer han självklart att få men resten ska vara till mina odlingar, uteplats osv. Vad jag förstått så tycker barn det är roligare att springa och leka kurragömma bakom buskar än att ha en hel fotbollsplan på gården.

Pilkoja låter roligt, det får det nog bli när han blir lite större om han vill det smile.gif
carita
Håller på med samma projekt som du, har gjort iorning en liten bärlund (ca 120 kvm) till barnen, där det växer vinbär, krusbär, björnbär, hallon, taybär, (flera av varje sort) rabarber, vindruvor, jordgubbar, och i en surjordsrabatt växer det blåbär, lingon och allåker....smulton (ej revande) runt en låg sten som vi inte får bort, i en annan rabatt har jag tänkt ha blommor som de kan plocka...på marken tänkte jag ha en långsamtväxande gräs där jag planterar in revande smultorn och om jag vågar tusenskönor...vi har även planterat fruktträd en bit bort...

De har även en varsin pallkrage som de får rå om själva, men dom ska i framtiden stå i den blivande köksträdgården.

Vi har en stor tomt, närmare 4000 kvm, där redan 1/4 av tomten är en gräsmatteplan (fotboll/lekplan)...när vi flyttade in i huset så fanns det inte så mycket i våran trädgård (gräsmatta, en liten rabatt, fd skogsmark med stubbar och stenar), så det är lite roligt att få göra iordning en liten del till barnen. Såg det förra året att direkt när dom gick ut så gick dom ut för att leta efter något någorlunda moget att äta...
Marina Zon 3
Hej Jennie!

Du hade inte skrivit ålder på barnen. Min son är 5 år och han kan inte gå förbi en hylla med fröer utan att det kliar i fingrarna! Han har en egen liten bit av kökslandet där han får bestämma helt själv vad han vill så. Förra året blev det en salig blandning av dill,ringblomma, sallat och morot. Han tycker det är jättekul och jag med bravo.gif
Iår har han fått tillåtelse att så lite ettåriga blommor i rabatterna.
Det viktigaste har nog varit att han har fått vara med hela tiden och att det inte gör så mycket att raderna inte blir så raka.
Annars är nog favoriten än så länge sandlådan och gungan!
Lycka till med din trädgård!
Jennie_Övik
Tack för alla tips, ska kila in till biblioteket och kolla den där boken... Mina barn är 3½ år och 9 månader, vi har just fått en grannes gungbräda (vart man nu ska ställa den någonstans) och en rutskana. Har sen tidigare en gunga i en hängbjörk och en hängmatta mellan två andra björkar, tror att sandlådan var den första investeringen vi gjorde när vi flyttade till vårt hus.

Min son som är 3 år fick vara med och bestämma en fröpåse så nu har vi lite majs planterat i en kruka. Han älskar frukt och bär och förra sommaren fick vi hålla honom inne ibland på kvällarna för att han blev så gasig i magen...

För mig är det självklart att trädgården ska vara tillgänglig för alla i familjen, så det är ju tur att valmöjligheterna för en trädgård är oändliga och förändliga.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon