sibbanmalmstrom
23-04-2007, 11:35
Mina änglatrumpeter växer så det knakar!! Kan man toppa en änglatrumpet när man anser att den har nått en viss höjd och min följdfråga är - påverkas blomningen av detta?
Sibban
Irene_L
23-04-2007, 11:56
För att änglatrumpeten ska blomma måste den först dela sig i ett Y(en del säger ett V). Därefter blommar den. Toppar du den innan den har bildat Y så dröjer det innan den blommar.

Du kan sen toppa den om du vill men då inte nedanför V-et om du vill ha blommor.
Jag klipper ALLTID ner mina änglar på våren. Både ovanför och nedanför klykorna, några problem med blomningen har jag då inte. Det jag har klippt bort sätter jag som sticklingar om efterfrågan finns. Resten planteras om i U-jord och vattnas friskt under hela sommaren. I år toppade jag redan i Januari och flera änglar är redan fulla i knopp.
MariaS
Jag skulle inte toppa änglatrumpeten om det inte vore av någon speciell anledning, tex att den inte får plats eller nåt.
Annars sköter de sig själva bäst.
Jag tror personligen inte att toppande påverkar blomningen, men det gör dig inte mycket nytta heller för den börjar nog blomma först då den nått en viss höjd. Och efter att du toppat växer den upp sig till höga höjder igen, och gör sin förgrening först sen.
Den enda påverkan toppning kan ha är att det uppstår då en "onaturlig" förgrening, så du får flera stammar som växer uppåt, och har du tur så kan de alla förgrena sig och få blommor (så hände det med min nämligen)
-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.