kryddan
Har kämpat på alla vis med att få bort sorgflugorna/blomflugor eller vad det nu är från min "hjärtan på snöre" utan framgång.... Nu börjar jag överväga att plantera om alltihop - skölja bort minsta gnutta jord från rötterna och börja om...

Är det en lösning eller biter sig eländena fast även i rötterna??

Saken är den att jag blomman härstammar från min brudbukett - fick rötter på dem långt om länge och det var inte så länge sedan den började växa i jord. Den växer ju och är fin än så länge - men jag vill ju absolut inte att den ska bli uppkäkad!

Hjälp! unsure.gif
katti
Vad jag har förstått så kommer flugorna från jorden.... och håller sig där. Så jag tror nog att de skulle försvinna om du tog bort all gammal jord, men använd inte jord från samma påse...
Anledningen till att du har problem med flugorna är dels jorden, dels hur du vattnar(om du vattnar för mycket). Hjärtan på tråd vill inte ha mycket vatten och ganska sällan. Själv brukar jag inte vattna förrän jag känner att bladen börjar bli en aningens mjuka, då vet jag iallafall att jag inte ger dem för ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon