Sphynxes
Hej!

I år har jag börjat intressera mig för olika medicinalväxter etc, har har nyligen planterat följande:

Datura innoxia
Datura stramonium
Nattskatta
Bolmört
Alruna
Belladonna
Odört

Det enda som grott ännu är bolmörten. Ni som har odlat någon av dessa växter får gärna dela med er av erfarenheter och råd, om hur man lättast får dem att gro och sedan tar hand om dem på bästa sätt.

Airamya
hihihi smile.gif Vilken skön lista du har där biggrin.gif
Fina flygsalvor kan du göra om du får dem alla att gro wink.gif
Jag kan nog inte hjälpa dig, jag vet bara hur man skördar dem i det vilda men skulle gärna ha dem alla i min trädgård...
Tack för inspirationen smile.gif Berätta gärna hur det går för dig.
Var fick du tag på fröna? Daturorna borde ju inte vara något problem och Alruna är inte heller svårt att hitta, men Odört?
Mmm, ja, jag måste nog göra en häxrabatt tror jag smile.gif
Sphynxes
CITAT (Airamya @ 23-04-2007, 18:46) *
hihihi smile.gif Vilken skön lista du har där biggrin.gif
Fina flygsalvor kan du göra om du får dem alla att gro wink.gif
Jag kan nog inte hjälpa dig, jag vet bara hur man skördar dem i det vilda men skulle gärna ha dem alla i min trädgård...
Tack för inspirationen smile.gif Berätta gärna hur det går för dig.
Var fick du tag på fröna? Daturorna borde ju inte vara något problem och Alruna är inte heller svårt att hitta, men Odört?
Mmm, ja, jag måste nog göra en häxrabatt tror jag smile.gif

Hej!
Fröna är köpta på Impecta.
Tror inte jag vågar mig på någon flygsalva, men visst är det något alldeles särskilt med gift- och medicinalväxter. De är helt klart mer spännande än vanliga blommor och örter, kanske pga av att de har så lång och speciell historia.
Airamya
Ja, jag håller med dig till fullo smile.gif Jag gillar allt som är gammal kultur, är det dessutom lite hedniskt så blir jag ännu gladare smile.gif
Men du är väl medveten om att bolmört inte luktar alltför gott? tongue.gif De är vackra dock, tycker jag, med sina gul-lila blommor.
Ja, du har verkligen inspirerat mig. Men det får vänta till nästa år. I år ska jag dränera... *stön*
Berätta gärna hur det går med dina frön. Kul projekt tycker jag!

Sphynxes
Precis! smile.gif

Har du förresten några hemsidetips med anknytning till dessa och andra liknande växter?
Airamya
Jo, det är möjligt... Svensk kulturväxtdatabas ligger i favoriter smile.gif Men det beror ju på vad det är för information man söker...
Vill man ha legender, myter och folklore om växterna så får jag nog länka till min bokhylla... blush.gif
Airamya
Jo, förresten! Vi har ju diskuterat detta tidigare här på Odla smile.gif Här kan du läsa smile.gif
Och jag häll på att glömma Gimle

Kommer säkert på mer efterhand...
Christoffer
Datura innoxia och Datura stramonium har jag inte odlat, och Odörtens frön fick jag aldrig att gro.

Resten har jag dock odlat och jag instämmer att det är intressanta växter som har mycket kult över sig.

Nattskattan är lätt att odla, lika lätt som Bolmörten och Belladonnan. Odlas i mager jord. Nattskattan borde komma upp tidigare eller samtidigt som bolmörten. Mina alrunor grodde på en och en halv vecka, trots att det stod att det skulle ta månader för
de att gro. Alrunan vill dock inte ha för mycket värme, då slokar den. Likadant gäller för bolmörten, belladonnan och nattskattan.
Ingen av de jag odlade fick växa i blomjord, utan det blev såjord utblandad med små lecakulor om jag inte minns fel.
Jag har hört någon lyckats riktigt bra med att odla alrunan i blomjord, men jag har i alla fall ingen
erfarenhet av det. Det är i alla fall rätt lättodlade växter du ska odla, så jag är övertygad om att du kommer att lyckas.

Om jag har gjort rätt, så ska bilder på de jag odlat bifogas här.

Airamya
Vilka fina bilder Christoffer! blomma.gif
Christoffer
Tack så mycket Airamya!! thanks.gif

Odlar man nattskattan ute, så kan den dock bli mycket hög och buskig. Den jag har på bild är helt och hållet odlad
inomhus, och har därmed inte producerat något vidare höga, magstörande alkaloidhalter.
noora
Är det någon av dessa som fröar av sig och sprider sig lätt? Jag skulle gärna göra en "giftrabatt" nån gång, men jag vill inte att dom ska sprida sig in bland mina ätliga växter, i alla fall inte innan jag har lärt mig känna igen alla när dom är små.
Christoffer
På vintern kan man se bolmörtens kapslar vara intakta, så spräcker man inte dem, eller om det blåser starka vindar, så tror jag inte att de ska sprida sig. Belladonna- och nattskattebären gissar jag på att det inte ska vara någon fara med, de innehåller inte ens lika många frön som bolmörten, och dessutom hinner man nog plocka bären och lägga de i glycerin som kuriosa.

Förresten så åt man nattskattan som sallat en gång i tiden, jag ska leta upp källan.
Sphynxes
Tack för hjälpen Christoffer, och vilka vackra växter på dina bilder!
noora
Det blir nog till att börja fundera på var man kan anlägga en "giftrabatt" då smile.gif Jag är inte så orolig för min egen skull, utan mer för vänner och bekanta som kan få för sig att provsmaka allt som växer i kryddlandet...
Rizzo
Jag har flertalet av dessa arter i en rätt väl utmärkt rabatt och de arter som självsår sig så in i bängen om man inte aktivt hindrar det är bolmörterna (alba, niger), spikklubborna och besksöta. Förutom besksötan så är de ganska karakteristiska redan som små.

Jag har inte heller fått odört att gro, den verkar knepig, och har till och från problem med nattskattan, men övriga är mycket lätta.

En liten bonus man får med bolmört om man har tur är att den käkas upp av små gröna larver. Tur? jo dessa larver lockade horder av sångare från skogen in i trädgården. smile.gif Hoppas det gick bra för alla inblandade...
Christoffer
CITAT (noora @ 27-04-2007, 09:48) *
Jag är inte så orolig för min egen skull, utan mer för vänner och bekanta som kan få för sig att provsmaka allt som växer i kryddlandet...

Gör som på botaniska trädgårdar, sätt ut varningsskyltar! wink.gif
Lisbeth zon2
CITAT (Sphynxes @ 23-04-2007, 19:10) *
Precis! smile.gif

Har du förresten några hemsidetips med anknytning till dessa och andra liknande växter?

Det finns hemst många sajter för häxor, tycker jag är kul.
Fast man ska vara försiktig, när man använder kryddor, även vanlig mynta kan belasta njure.
Rizzo
Ett liten observation här. Mitt giftland ligger något tiotal meter från grönsaksbäddarna. Förra året klippte jag alla frökaplar från de arter som hade sådana, höstsådde bolmört och spikklubba samt deponerade resten lång ut på allmänningen.

1. Våra katter, som använde både giftlandet och grönsaksbädden som toalett spridde bolmört till morotslandet och morot till giftlandet. Nästa år drar jag upp plantor och planerar ut...

2. Bolmört och spikklubba utarmar jorden rejält. Gödsla mycket rikligt eller byt växtplats.

3. Det var ett fantastiskt år för belladonna! två meter höga, hundratals blommor på varje.
Ippa
Efter några månader grodde alla mina alrunefrön efter att jag bara satt ner dem i en kruka och satt en "örad" plastpåse över. Jag brydde mig alltså inte om någon kylperiod utan lät bara krukan stå i ett soligt fönster så skötte naturen resten. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon