olgak
Jag fick en fråga om en rabatt i soligt läge, ca 3 m x 0.6 m, längs ett altanräcke. Vad ska man plantera? P g a att familjen har sommarställe så kan de inte vattna under juli. Vårblomning prioriteras.

Jag tänkte: Mycket tulpaner och påskliljor på våren. Sen någon kuddbildande näva tillsammans med allium och azurlök. Jag tänkte näva för det har jag förstått att de tål ofta torka. Men jag går vilse i artiklarna om nävor. Har bara erfarenhet av flocknäva, men här tänkte jag som sagt något mjukare, som bildar kuddar. Har ni några erfarenheter/förslag?

Gärna helt andra förslag också. De vill ta till vara det soliga läget, men inte vattna, och mycket blomning vår-juni. Huset är gult. Förslag?
Ophelia
Blodnäva "G. sanguineum" är väldigt tålig. Max Frei är en fin sort som är låg och kuddig. Sedan finns ju stäppsalvia, kantnepeta och iris samt bolltistel och röllekor i fräcka färger. Kanske nåt gräs? Typ silverhavre eller liknande?
olgak
CITAT (Ophelia @ 23-04-2007, 21:47) *
Blodnäva "G. sanguineum" är väldigt tålig. Max Frei är en fin sort som är låg och kuddig.

Exakt G Sanguineum hade jag spanat på, men inte fått fram tillräcklig info, så tack för inputen! Stäppsalvia låter också fint och jag läste sen att axveronika också ska tåla torka. Jag ska särskilt kolla silverhavre också, för jag vet att de gillar gräs.
Sommartorparn
Tack för tipset om Max Frei! Ser ut att vara precis vad jag också behöver!
http://www.odla.nu/artiklar/blodnava_2002.shtml
En fråga bara: hur ser den ut tillsammans med spansk näva, ex vis 'Wargrave Pink'. Jag tänker både på färg o växtsätt. Någon som har dessa två nävor tillsammans?
Betty
CITAT (Sommartorparn @ 27-04-2007, 08:13) *
Tack för tipset om Max Frei! Ser ut att vara precis vad jag också behöver!
http://www.odla.nu/artiklar/blodnava_2002.shtml
En fråga bara: hur ser den ut tillsammans med spansk näva, ex vis 'Wargrave Pink'. Jag tänker både på färg o växtsätt. Någon som har dessa två nävor tillsammans?

Jag har dem båda - men inte tillsammans. G. sanguineum har mindre blommor och är "knallig" i färgen och spansknävans blommor är större och mer åt blekrosa-hållet. Den blekare spansknävan kommer mer till sin rätt i annat sällskap än tillsammans med den skarpare färgade blodnävan. Dessutom är de ju lika höga båda två, funkar båda i framkanten med någon högre växt bakom sig. Jag gillar dem båda - men inte tillsammans.
Sommartorparn
Tack Betty
för ditt svar. Vilken tror du gör sig bäst ihop med tidiga tulpaner? (tanken är att nävan ska dölja de nedvissnande tulpanerna)
Betty
Jag har G. sanguineum tillsammans med tulpaner. Den sprider sig fint runt omkring tulpanbladen. Spansknävan får mer som en kuddform.
Sommartorparn
Kan tipsa om att granngården har extrapris på blodnävan 'Max Frei'. tummenupp.gif
Ewa L
Jag skulle vilja föreslår Gulltörel, Euphorbia polychroma, någonting mer torktåligt kan jag knappt komma på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon